Campagne Unlock Digitale Weerbaarheid bereidt je voor op de digitale wereld

KPN en ING starten vandaag de campagne Unlock Digitale Weerbaarheid. Het is een initiatief om de digitale weerbaarheid van Nederlanders te vergroten. De campagne geeft Nederlanders inzicht in de meest voorkomende uitdagingen in de digitale wereld zoals phishing, malware, sextortion of fake nieuws. De campagne bestaat uit gratis lessen die online en in de buurt kunnen worden gevolgd en mensen helpt in het herkennen van digitale gevaren, maar ze ook leert wat te doen als het hen toch overkomt. Ook wordt 8 oktober de jaarlijkse Dag van de Digitale Weerbaarheid. De aftrap van de campagne vindt plaats op de school Portus Meridiem in Rotterdam Zuid. Zo staat politieagent Aad Lensen voor de groep om leerlingen te vertellen over digitale criminaliteit, leert Dave Maasland (ESET) hoe hackers te werk gaan en gaat Marieke Snoep (KPN) met de leerlingen in gesprek gaan over ‘Hoe was je dag online’ met daarin aandacht voor de boodschap ‘Denk na voordat je doorstuurt’ naar aanleiding van het liedje van Meau Stukje van Mij. Deze lessen maken ook onderdeel uit van een online kennisplatform. Op dit platform staan online lessen waarmee iedereen die er behoefte aan heeft kennis kan maken met de leuke en minder leuke kanten van het internet. De lessen kunnen online worden gevolgd, maar dus ook naar wens in de buurt. Voor het samenstellen van het cursusmateriaal werd onder aanvoering van Stichting Lowercase een speciale adviesraad samengesteld met experts van organisaties als de Consumentenbond, Fraudehelpdesk, Hackshield, Meta, Netwerk Mediawijsheid, Politie, Rutgers, SeniorWeb, SIDN fonds en Veilig Internetten. Het platform wordt onder meer gesteund door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de politie. Daarnaast zal op basis van de inzichten uit het platform gerapporteerd worden over het niveau van digitale weerbaarheid. Verder is er een samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek om de cursus ook in de Nederlandse bibliotheken onder de aandacht te brengen. Tijdens de allereerste dag van de Digitale Weerbaarheid helpen KPN medewerkers in het hele land om de kennis over digitale weerbaarheid te vergroten. Zo zijn er in geselecteerde winkels kennissessies en lezingen rondom het thema digitale veiligheid, waarin consumenten uitgenodigd worden om te werken aan hun digitale weerbaarheid en vervolgens thuis de online lessen uit de campagne te volgen.
emerce
08-10-2024 13:00