EDAY: Picnic doet 30 tot 50 experimenten per week

Online supermarkt Picnic doet wekelijks dertig tot vijftig experimenten richting zijn klanten om nieuwigheden uit te proberen. “Dat vertelt nooit iets, maar het wel nuttig als proof point.” CTO Daniel Gebler was gisteren op Emerce EDAY een van de topsprekers op het event met meer dan tweeduizend bezoekers. De ondernemer sprak voor een afgeladen zaal over hoe Picnic zichzelf continu uitvindt. Uit moét vinden, want de scale-up doet iets wat geen andere supermarkt in Europa ooit gedaan heeft. Vanaf nul een nieuwe retailer op- en uitbouwen. De hele sector kijkt. En kopieert. Veel in de business van Picnic draait om meten, data verzamelen en analyseren voorspellen. Hoeveel bestellingen er op een dag zijn bepaalt hoeveel autootjes gaan rijden, de spreiding van die orders bepaalt de routes, pickers in magazijnen lopen zo min mogelijk omdat dat tijd kost (items worden naar hen toe gebracht) en elke klant krijgt een persoonlijke homepage met items die hij vermoedelijk wil kopen. “Zestig tot tachtig procent van een boodschappenmandje zijn terugkerende aankopen.” Om zich te onderscheiden van concurrenten moet het Nederlandse bedrijf unieke producten bieden. Dat lukte, wat tot een verdubbeling van het assortiment leidde. Met de app bewegen Gebler van ‘Zoeken naar producten’ naar ‘Ik wil fancy eten met vrienden’. De app suggereert vervolgens een boodschappenlijstje met de relevante ingrediënten. “We willen meer ervaring bieden.” De tientallen testen vinden plaats in kleine setting. Voor online marketeers is dat niet vreemd, want in de wereld van A/B-testen is dat gangbare praktijk. Bij Picnic leidde zo’n reeks kleine testen tot de recente introductie van de Weekplanner, maaltijdbundels. De CTO: “Als je aan prototypes werkt dan mogen die nooit schaalbaar zijn in het begin.” Dat is niet ambitieus genoeg. Eerst moet het idee ontwrichtend en uitstekend lijken. Vervolgens gaan ze werken aan het wegnemen van de schijnbare onmogelijkheden.
emerce
04-10-2024 07:45