EDAY: ‘Bureaus, volg vooral niet de trends’

Zijn commercials genereerden op Youtube en socialmedia honderden miljoenen views en gisteren op Emerce Eday deelde regisseur Michael Krivicka zijn succesformule. “Volg vooral geen trends, want dan doen je alleen maar wat anderen eerst deden. Richt je ook niet op de fans van je merk of bedrijf. Zij zíjn al fan. Je commercials moet juist de interesse opwekken van de groep onbekenden.” Krivicka sprak gisteren in de Kromhouthal voor een bomvolle zaal en illustreerde zijn verhaal rijkelijk met video’s uit eigen repertoire. Dat leverde hem tal van internationale prijzen op, waaronder een Cannes Lion. De rode draad in zijn werk is, dat adverteerders altijd origineel en oorspronkelijk moeten zijn als ze echt media-aandacht willen. “Doe iets wat niet eerder is gedaan. Denk in headlines, wat levert geheid aandacht op in het nieuws?” Commercials mogen best over the top zijn. Overdrijven mag als dat ook maar duidelijk is voor de ontvanger. “De overeenkomst tussen het echte product en de viral is dat dat beiden van dezelfde maker zijn en beiden fun zijn.” “Ik bots altijd met klanten. Ze komen met briefings van vijftig kantjes, alles helemaal dichtgetimmerd met wensen en eisen. Mijn antwoord: 1 A4’tje met het viral concept.” En dat leidt dan tot dit: “Keep it raw. Do not polish”
emerce
04-10-2024 06:35