‘Jongeren gebruiken voornamelijk sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld’

Jongeren gebruiken voornamelijk sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld. Deze veranderde nieuwsconsumptie is blijvend: de mediaroutines die jongeren nu ontwikkelen, bepalen hun mediagedrag in de toekomst. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Een blik op de toekomst van het nieuws, dat het Commissariaat voor de Media vandaag overhandigde aan Loes Mulder, de secretaris-generaal van het ministerie van OCW. Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de jongeren sociale media gebruikt voor hun nieuwsgaring. Dat het nieuws hier automatisch voorbijkomt, speelt daarbij een belangrijke rol. De opstelling van veel jongeren is: ‘het nieuws vindt mij’. De interesse van jongeren in nieuws stijgt als het nieuws een invalshoek heeft die relevant is voor deze groep. Het onderzoek toont ook aan dat er – anders dan vaak wordt gedacht – geen sprake is van een vertrouwenscrisis in nieuws: 94% van de jongeren vertrouwt het nieuws. Slechts 6 procent wantrouwt het nieuws; dit percentage is gelijk onder jongeren en ouderen. Nieuwsmerken zijn echter nog terughoudend om aanwezig te zijn op sociale media. Dat heeft alles te maken met het huidige verdienmodel. Private nieuwsmerken verdienen aan abonnementen of recla­mes via hun eigen kanalen. Maar op sociale media verdient vooral het platform aan het nieuwsaanbod, niet de makers. Er ligt dus een grote uitdaging voor nieuwsorganisaties om jongeren toch te bereiken met op jongeren gericht journalistiek aanbod, zodat jongeren de waarde hiervan ervaren, en de journalistieke merken voeling houden met hun toekomstige gebruikers. Het commissariaat heeft vier aanbevelingen geformuleerd: Ontwikkel als nieuwsorganisatie een aanpak om nieuws zichtbaar, vindbaar en herkenbaar te maken voor jongeren. Breken met journalistieke conventies en inzet van sociale media zijn daarbij noodzakelijk. Onderzoek de mogelijkheid van (tijdelijke) stimuleringsmaatregelen voor de nieuwssector om specifiek op jongeren gerichte initiatieven te ontwikkelen. Reguleer techbedrijven zo snel mogelijk, zodat nieuws prominenter wordt in het aanbod en nieuwe verdienmodellen voor de nieuwssector kunnen ontstaan. Stimuleer nieuwswijsheid van jongeren binnen het onderwijs zodat zij profes­sioneel gemaakt nieuws leren herkennen, met extra aandacht voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding. Vandaag organiseert het Commissariaat voor de Media het symposium ‘Jongeren, nieuws en sociale media: hoe bereiden we ons voor op de toekomst?’. Tijdens dit symposium praten nieuwsmakers, beleidsmakers en wetenschappers onder leiding van moderator Jeroen Smit verder over de uitkomsten en aanbevelingen uit het onderzoek. Foto: Anefo archief
emerce
01-10-2024 14:31