TikTok dieper in seards-ads voor snuffelende shoppers

TikTok brengt een nieuwe reclamesysteem uit dat zich richt op de snuffelende en oriënterende shopper. Search Ads Campaign, zoals het heet, bouwt voort op de Search Ads Toggle-functie van vorig jaar. Het is ook een uitbreiding op de bestaande in-feed advertenties, omdat ze in TikTok-zoekresultaten te verschijnen als ‘gesponsorde’ inhoud. Het nieuwe systeem, waar de eindgebruiker verder niets van ziet of merkt, biedt adverteerders verfijnde targeting- en optimalisatietools die er eerder niet waren. Daardoor krijgen ze meer controle over hoe advertenties op de zoekresultatenpagina verschijnen. En, belangrijker voor hen, grip op het sturen van verkeer en conversies. Het werkt als volgt. Wanneer gebruikers op hun ‘Voor Jou’-pagina op het zoekpictogram klikken en een zoekopdracht typen, verschijnen er nu advertenties in de zoekresultaten, op natuurlijke wijze geïntegreerd in de in-feed ervaring van de gebruiker. TikTok Search Ads Campaign wordt geleverd met een reeks planningsfuncties, trefwoordtargeting, biedmogelijkheden en creatieve tools voor adverteerders. Hierdoor kunnen ze het gedrag van het zoekende publiek beter sturen. Wat de creatie van de advertenties betreft, heeft TikTok een handigheidje dat is gebaseerd op AI. De commerciële uitingen worden namelijk automatisch gegenereerd op basis van de inhoud van de feed van de adverteerder zelf. De vorming van de commercial is gebaseerd op het profiel en de intenties van de zoekende shopper. Dit soort advertenties levert TikTok het beste rendement in een e-commerceomgeving, want het kan zoekverkeer direct naar de winkelmandje van de shop van de adverteerder gidsen. Het Chinese platform is niet heel scheutig met cijfers. Ze laten enkel deze algemene richtlijnen los: “Op basis van onze tests zien adverteerders die naast In-Feed Ads ook Search Ads uitvoeren gemiddeld een stijging van twintig procent in conversies, tegen vergelijkbare of betere kosten per acquisitie (CPA).” En: “Op TikTok gebruikt 57 procent van de gebruikers de zoekfunctie van TikTok en 23 procent binnen dertig seconden na het openen van de app naar iets zoekt. Bij Google leverde search ads in het tweede kwartaal van 2024 een omzet op van 48,5 miljard dollar (+14%). TikTok Shop is vooralsnog louter beschikbaar in de VS en het VK. Vermoedelijk wordt het in 2025 internationaal breder uitgerold. Van het Chinese platform zijn geen financiële cijfers bekend, omdat het een privaat zusterbedrijf is van Bytedance. Het is tevens eigenaar van de opkomende social app Lemon8, de bekende videobewerkingssoftware Capcut en VR-bril PICO. Foto: Austin Distel, Unsplash
emerce
30-09-2024 06:21