E-commerce Nederland groeit in omzet, daalt in afzet

De omzet in Nederlands e-commerce groeide in de eerste zes maanden van 2024 met zes procent tot 17,5 miljard euro. Het aantal aankopen dat men deed, het aantal transacties dus, daalde met twee procent tot 173 miljoen. In totaal geeft de Nederlandse consument 37 procent van al zijn retailbestedingen online uit. Althans, als de productgroep Food/Nearfood niet wordt meegerekend. Daar vallen bijvoorbeeld supermarkten en drogisten onder. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, over de eerste helft van 2024. Hoewel de omzet stijgt, sterk beïnvloed door een toename van online afgesloten verzekeringen, daalt de afzet. Die daling van het aantal online aankopen wordt vooral veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, die beide met elf procent zijn gedaald. De online cross-border bestedingen zijn in de eerste helft van 2024 met zestien procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023 naar 2,3 miljard euro. Het aantal online buitenlandse aankopen nam met zes procent toe naar 20,3 miljoen. Buiten Nederland wordt er vooral bij Chinese webshops online gewinkeld. In de eerste helft van 2024 werden daar zes miljoen aankopen gedaan. Per aankoop in China wordt er gemiddeld 41 euro uitgegeven. Dat is een stuk minder dan voor aankopen in Nederland 101 euro of in andere landen, bijvoorbeeld Duitsland: 110 euro. Directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org: “We zien al langer een stijging in online aankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook, van zestien procent meer online aankopen in het eerste half jaar van 2023, naar 68 procent meer aankopen in het eerste half jaar van 2024. Vooral aankopen in de categorieën DIY & Tuin, Kleding en Home & Living zijn populair bij Chinese webshops.” Deze Chinese handelsplatformen zijn geen lid van de Thuiswinkel.org, omdat ze vanuit die organisatie bekeken zich niet aan de lokale spelregels houden. De Europese Commissie bevraagt Temu en Shein over hun handelspraktijken. Daarmee reageert het EU-bestuur op klachten over oneerlijk en misleidend gedrag. Foto: Jules D., Unsplash
emerce
24-09-2024 05:11