‘E-commerce november en december groeit 7 tot 9 procent’

De jaarlijkse prognose voor de feestdagenretail van adviesbureau Deloitte geeft aan dat retailers dit jaar nog steeds een matige groei kunnen verwachten. Deloitte voorspelt dat de feestdagenverkopen in de periode van november tot en met januari met 2,3 tot 3,3 procent zullen toenemen. Dat is langzamer dan de 4,3 procent van vorig jaar. Dat komt naar voren in de jaarlijkse voorspellingen van de uitgaven die de consument wereldwijd doet in de eindejaarsperiode. Het vierde kwartaal is traditioneel het sterkste van allemaal, mede vanwege koopjesfestijn Black Friday, Singles Day, Kerst en – in Nederland en België – Sinterklaas. Volgens de prognose zal de totale omzet tussen de 1,58 en 1,59 biljoen dollar liggen. Dat is zowel online als offline omzet. Gekeken naar de digitale verkopen ligt het beeld iets anders. Deloitte verwacht dat e-commerce met zeven tot negen procent toeneemt tot 289 à 294 miljard dollar wereldwijd. Het advies- annex boekhoudkantoor splitst zijn verwachtingen niet op naar regio. In Nederland begon de consument zijn eindejaarsinkopen in de laatste week van oktober te doen. Op dit moment van het jaar, de weken na de zomervakantie, toppen webwinkeliers de voorraden af en brengen ze hun reclamecampagnes in stelling. Foto: Sam Headland, Unsplash
emerce
16-09-2024 06:28