Klacht Europese consumentenorganisaties tegen gameontwikkelaars

De Consumentenbond heeft samen met 22 andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen bekende gameontwikkelaars. Het gaat om makers van bekende games als EA Sports FC 24 (voorheen Fifa), Minecraft en Clash of Clans. Volgens de consumentenorganisaties manipuleren de ontwikkelaars spelers, waardoor die onnodig veel geld uitgeven binnen spellen. Binnen die spellen zijn bepaalde aankopen alleen mogelijk met speciale digitale munten, zogenoemde premium in-game valuta. Spelers moeten die virtuele valuta eerst met echt geld kopen. In de games vermelden de ontwikkelaars de prijzen van de koopwaar niet in euro’s. Daardoor is het voor spelers niet duidelijk hoe duur een aankoop werkelijk is. En extra munten zijn vaak alleen in bundels verkrijgbaar. Dat dwingt spelers soms om meer geld uit te geven dan nodig is. Volgens de consumentenorganisaties schenden de ontwikkelaars ook de rechten van spelers. Zo kunnen ze elk moment spelfuncties intrekken, waardoor consumenten hun digitale munten in het spel kunnen verliezen. Ook kunnen ontwikkelaars de waarde van munten aanpassen. Daarnaast krijgen consumenten vaak geen garantie op de in-game aankopen. Bovendien mogen ze de aankoop van digitale munten niet annuleren. En krijgen ze geen geld terug voor niet-gebruikte munten. Kwetsbaar In 2020 gaven consumenten wereldwijd meer dan 50 miljard dollar (ongeveer 46 miljard euro) uit aan in-game aankopen. Dat komt neer op ongeveer een kwart van de inkomsten op de videogamemarkt. Deze sector haalt daarmee meer inkomsten uit aankopen in games dan dat de film- en muziekindustrie samen opbrengen. Steeds vaker premium valuta nodig Spelers kunnen al tientallen jaren digitale munten verdienen om in-game aankopen te doen. Door een spel te spelen, levels te halen of missies te voltooien. Maar de afgelopen jaren baseren gameontwikkelaars hun bedrijfsmodel steeds meer op in-game aankopen met gekochte digitale munten. Van de 50 videogames die in 2023 het meest werden gespeeld, zijn bij 21 (42%) premium valuta nodig voor in-game aankopen. Van deze 21 hebben er 8 een leeftijdsclassificatie van 12 jaar of lager.
emerce
12-09-2024 09:42