Customer Collective koopt Online Dialogue voor Nederlandse expansie

De boutique thoughtleader in CRO Online Dialogue is sinds vorige week onderdeel van de Belgische marketinggroep Customer Collective. De partijen maakten de overname eerder deze week pas bekend. Hoeveel geld gemoeid is met de transactie houden ze voor zich. Er werkt 22 man bij het bedrijf in Utrecht. Online Dialogue werd bijna vijftien jaar geleden opgericht door Ton Wesseling en Bart Schutz. Eerstgenoemde bekwaamde zich in A/B-testen, zijn compagnon voedde de materie met zijn psychologische kennis over gedragsdata. De combinatie is voor Nederlands grootste bedrijven altijd aantrekkelijk geweest, omdat ze marketing leerden bedrijven die dichter op de huid van de consument zit. Voor managing partner Gregory Delens van Customer Collective is dit de derde Nederlandse schakel aan zijn keten. De groep bestaat uit bureaus als addData, The House of Marketing en FIGHTCLUB. Wesseling en Schutz zijn al jaren niet meer operationeel betrokken bij het bedrijf. Sinds vorige week zijn ze aandeelhouder-af. De dagelijkse leiding is in handen van Ronald Peters (Marketing & Sales), Eddy Morreau (Operations) en Lotte Cornelissen (Product & Execution). Mede-oprichter Schutz licht aan Emerce toe: “We hebben lang gezocht naar een nieuwe moeder voor Online Dialogue. De cultuur is erg specifiek en daar moet je niet mee rommelen. Het team besteedt erg veel tijd aan het verwerven en overdragen van kennis. Die kritische reflectie is noodzakelijk voor superskilled psychologen, designers, ontwikkelaars en dataspecialisten. Het managementteam draagt de cultuur. Om dat te borgen zijn zij aandeelhouder geworden in de groep.” Een belangrijke reden voor de ondernemers om hun bedrijf te verkopen, is hun visie op de toekomst van conversion rate optimisation. “Als kleine club kom je niet voorbij het experimenteren en valideren van klantreizen terwijl de expertise van CRO zich ontwikkelt richting productdiscovery en innovatie. De beslissing over wat gaat resoneren bij klanten laat je over aan zuiver bewijs. Dat staat los van wiens mening dan ook.” Bedrijven moeten zich volgens Schutz vooral focussen op de why-vraag. Waarom doen ze wat ze doen en, vervolgens, voor wie? In de context van Customer Collective kan Online Dialogue zich breder ontwikkelen. Dat past bij het streven van de Belgen om een sterkere positie te bekleden op de Nederlandse markt. Wesseling blijft actief in het CRO-vakgebied en wil zich richten op zijn werk als adviseur spreker, schrijver en eventorganisator. Schutz blijft actief als ondernemer met focus op mens en planeet en als kennisoverdrager in de psychologie. Op de exacte vorm oriënteert hij zich nog.
emerce
05-07-2024 06:32