Tien procent omzetdaling NIKE Digital

Fabrikant van sportartikelen NIKE zag de digitale omzet afgelopen jaar met tien procent dalen. Directe verkopen, via eigen winkels en apps, zijn goed voor veertig procent van de concernomzet. De daling komt met name uit dalende verkopen van lifestyleproducten. De echte sportartikelen, in NIKE-termen: performance, groeiden daarentegen sterk in het afgelopen kwartaal. Dat komt naar voren in de kwartaalcijfers die het Amerikaanse merk eind vorige week publiceerde. Het gaat niet slecht met de digitale handel, vertelt CEO John Donahoe. Afgelopen vier jaar groeide deze tak gemiddeld met 26 procent per jaar. De laatste drie maanden echter leed onder minder winkelbezoek, meer kortingsacties, financiële onzekerheid in China en minder verkopen in de populaire footwear franchises. “Dit presteerden slecht in april en mei.” Financieel directeur Matthew Friend: “Als je grootste franchises uit onze digitale business buiten beschouwing laat, hebben we een gezonde periode achter de rug met groei.” De CEO voorzag deze ontwikkeling maanden geleden al, dus de dalende digitale omzet zijn geen verrassing. Er is ook geen noodzaak tot ingrijpende veranderingen. “Voor het komende boekjaar verwachten we in de eerste zes maanden een omzetdaling van hoge enkelcijferige percentages, daarna middel enkelcijferig.” NIKEs boekjaar loopt van juli tot juli. Foto: Charles Thompson (cc)
emerce
02-07-2024 07:43