Adform-AI leest webpagina’s en plakt passende reclames

Adtech-bedrijf Adform gaat een nieuwe AI-techniek toepassen die, als ware het een mens, websites gaat lezen om daar vervolgens vliegensvlug passende reclames op te plakken. Dat vloeit voort uit een samenwerking met marketingbedrijf Cognitiv. Dat levert een GPT-systeem voor AI-gebaseerde contextuele targeting. PubMatic is de exclusief geselecteerde SSP die toegang heeft tot alle daar beschikbare inventory. Dat is: sites en apps die zich daar aansloten om te laten exploiteren met reclame. Ondersteunde Europese talen zijn onder andere Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Nederlands, Portugees, Zweeds, Deens, Noors en Fins. Adform legt uit: “ContextGPT maakt gebruik van speciale taalmodellen om de inhoud van een pagina te “lezen” op een manier die traditionele keywordtechnologie niet kan evenaren. Media-inkopers krijgen hierdoor toegang tot contextual targeting op schaal die preciezer is met een veel beter begrip van betekenis en umfeld dan de meer basale trefwoorden die normaal worden gebruikt voor contextual targeting. Met behulp van AI-prompts, die in elke taal geschreven kunnen worden, kunnen contextuele segmenten worden geproduceerd waarmee campagnes continu kunnen worden geoptimaliseerd.” Adform is opgericht in 2002, heeft zijn hoofdkantoor in Kopenhagen en is hoofdzakelijk in Europa actief. Foto: pawel szvmanski, Unsplash
emerce
02-07-2024 08:48