Nederlands e-commerce Q1 groeit 3% tot 9 miljard euro

De Nederlandse consument kocht in het eerste kwartaal voor negen miljarden aan producten en diensten via internet. De omzet van diensten loopt op, die van fysieke producten neemt af. Het aantal online aankopen nam namelijk af met drie procent naar ruim 85 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops. Van de negen miljard euro handelsomzet wordt 1,1 miljard bij webshops buiten Nederland gerealiseerd. En van de 85 miljoen aankopen vinden er 9,9 miljoen crossborder plaats. Grofweg tien procent van de aankopen vindt dus buiten Nederland plaats. Het rapport ziet de verkopen vanuit China versneld groeien. “Online bestedingen in China liggen in het eerste kwartaal al op het niveau van één derde van heel 2023. De online bestedingen in China stegen het afgelopen jaar fors, van 58 miljoen in Q1 2023 naar 102 miljoen euro in Q1 2024.” Marlene ten Ham, algemeen directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover: “We zien een bijzonder sterke stijging van de online aankopen in China. Wij maken ons hard voor een gelijk speelveld, want dit gaat nu helaas niet altijd goed. We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden, wat het voor consumenten weer aantrekkelijker maakt om daar te kopen.” Ten Ham steunt daarom, net als de Consumentenbond, het onderzoek dat in Europa plaatsvindt naar de praktijken naar Temu. Gekeken naar afwijkende patronen in de Nederlandse bestedingen schetst Thuiswinkel: “Opvallend in het eerste kwartaal van 2024 is dat voornamelijk bestedingen aan Verzekeringen toenemen, plus 34% ten opzichte van het eerste kwartaal 2023. Bestedingen aan tickets voor attracties en evenementen nemen ook toe (+23%) terwijl bestedingen aan reizen juist minder hard groeien dan voorheen: plus 0,3 procent.” De helft van de online aankopen wordt gedaan met een laptop of desktop. Betalen doet Nederland bij voorkeur met iDEAL: Foto: Nk Ni, Unsplash
emerce
25-06-2024 06:15