Retailmedia Jumbo: ‘Gemiddelde ROAS sponsored products 5,5’

Sponsored product-campagnes leveren bij Jumbo per reclame-euro 5,5 euro omzet op, zo blijkt uit cijfers van het supermarktbedrijf. Ondertussen gaat de aandacht uit naar onder andere non-endemisch adverteren en instore-schermen binnen productcategorieën. Tijdens hun presentatie op Digital Marketing Live! meldden media-adviseur Jumbo Retail Media Nienke Borra en collega en conceptontwikkelaar Annabel van Dingenen resultaten van de omnichannel campagne Superfris – een thema-campagne om gezondere alternatieven voor schuilhoudende frisdranken onder de aandacht te brengen, waaraan meerdere merken deelnamen. Zo blijkt dat 2,5 miljoen klanten de uitingen via de instore-schermen gezien hebben. En bijna de helft (46 procent) van de ondervraagde klanten zegt een uiting minstens één keer te hebben gezien – bekeken over alle kanalen. Plus: veertig procent van de nieuwe ‘suikervrij kopers’ switchte tijdens de campagne van suikerhoudende dranken naar suikervrij. Gratis verzending Zowel online als instore nam de omzet ten opzichte van de baseline toe, met respectievelijk 72 en 21 procent. Wat meespeelde is dat klanten geen bestelkosten hoefden te betalen als ze actieproducten online kochten. “Een heel effectief middel”, aldus Borra. Jumbo startte vorig jaar met een selfservice-loket voor retailmedia, maar veel campagnes lopen desondanks nog via accountmanagers. Niet alle kanalen ‘zitten er in’ en bij multi brand-campagnes kan het simpelweg niet, verklaren de sprekers. Budgetverschuiving De budgetverschuiving van merk naar retailmedia waar in de branche over gesproken wordt, is al een tijdje merkbaar, vertelt Van Dingenen.  Want “ook brand-marketeers willen zien wat er met hun euro gebeurt”. Als retailer kunnen ze hen concrete salesdata leveren, voegt ze toe. Kijkend naar de toekomst gaat de aandacht onder andere uit naar non-endemisch adverteren (lees: het adverteren van producten of diensten van buiten Jumbo’s assortiment) en programmatische advertentie-inkoop voor schermen. Ook moeten uitingen, aanvullend op instore schermen en handscanners, op andere digitale touchpoints op de winkelvloer verschijnen. Mogelijk op instore-schermen binnen productcategorieën, stelt Van Dingenen. Nuancerend: “Je moet wel voorkomen dat er te veel reclameboodschappen op de consument afkomen.” Foto: Peter Boer (i.o.v. Emerce)  
emerce
24-06-2024 06:29