(Emerce TV) Werknemers vallen niet meer voor perfecte plaatjes

Organisaties zijn vaak druk bezig met hun employer value proposition, zeg maar de merkwaarde voor potentiële werknemers. Waarom proberen we altijd de hele organisatie te vermarkten met één EVP? Of moet je juist gaan voor een JVP (job value proposition). En wanneer gebruik je ze naast elkaar? Arjen Elbers (Stichting Guruz) en Emma Grobben (Achmea) lichten hun voorkeuren toe in de videocollectie Recruitment 2024. De employer value proposition is wat anders dan je corporate brand, verduidelijkt Arjen Elbers. “Het is de cultuur die je wilt uitdragen aan je personeel en aan talent dat je wilt aantrekken. Kleine bedrijven stoeien daarmee, en reken maar dat de 300 grootste bedrijven dit al op orde hebben.” Soms worden hiervoor externe adviseurs aangetrokken en niet zelden worden de eigen waarden buitenproportioneel opgeblazen. Een bedrijf hoeft niet de wereld te redden. “Je moet je verkopen aan talent. Vertel wat je authentiek maakt. Veel bedrijven zijn wat dat betreft nog te gereserveerd. Het kan ook best een kleine belofte zijn waarin talent zich herkent. En die belofte moet je uiteraard waar kunnen maken.” Werkgevers hebben vaak zelf niet een beeld van wat wat werknemers belangrijk vinden. Ze noemen zich dan bijvoorbeeld het leukste techbedrijf, want ze hebben een voetbalspel en een vrijdamiddagborrel. “Supelreuk allemaal, maar je moet het de doelgroep vragen. Een voorbeeld is VDL, dat robotica experts zocht. Dat zijn vaak ongebonden gasten, die bij VDL wilden werken omdat ze dan naar China of de VS konden gaan. De werkgever was daar niet van op de hoogte. Dus je moet dan adverteren met: wordt programmeur in China of de VS. Dan heb je hun aandacht.” Ook Emma Grobben werd aangetrokken door een campagne van verzekeraar Achmea, waar zij nu het stageprogramma leidt. De hartlopers campagne van het bedrijf belooft een toekomst waarin mensen langer gezond blijven, veilig en gelukkig wonen, slim en zorgeloos reizen, financieel fit zijn, lekker werken en frank en vrij durven ondernemen. “Ook innovatie werd benadrukt”. Grobben werft elk jaar bijna 200 stagiairs, werkt aan meer duurzame samenwerkingsverbanden met hogescholen en universiteiten en weet ook qua zichtbaarheid het verschil te maken op sociale media. Daarvoor kreeg ze een prijs bij de verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2023. Stagiairs moet je volgens haar een fijne plek bieden waar ze kunnen groeien en zich ontwikkelen. Zij brengen een frisse blik, kennis van de nieuwste trends en ontwikkelingen en zetten het team weer op scherp (met kritische vragen). Achmea probeert stagiairs na hun stage zoveel mogelijk te behouden. ‘Ik houd me bezig met het creëren van draagvlak voor stages binnen onze organisatie, verbind stagiairs met elkaar, bezoek stagemarkten, werf veel enthousiaste stagiairs en zorg voor de juiste matches.’ De video Werknemers vallen niet meer voor perfecte plaatjes is na registratie gratis te bekijken.
emerce
23-05-2024 10:00