Grote tegenvaller Google: uitfaseren cookies uit Chrome vertraagd

Google Chrome is een stuurloos schip nu het techbedrijf definitief de regie over zijn toekomst is verloren. De browsermaker wil 3rd party cookies-tracking eruit halen, maar de wijze waarop krijgt geen groen licht. Op Googles blog is het een minieme aankondiging, maar achter de schermen is het chefsache. Een zaak waar CEO Sundar Pichai over moet beslissen. De vraag is hoe Chrome eruit gaat zien als 3rd party cookie-tracking uit de browser wordt verwijderd. Het gaat hier om een business waarmee Google meer dan 300 miljard dollar omzet doet. Dinsdag publiceerde het techbedrijf namelijk een kort statement over iets dat morgen wordt gepubliceerd. Dan zal namelijk via de Engelse markttoezichthouder CMA bekend worden, dat cookietracking niet meer in 2024 uit de browser gaat. De toezichthouder is het namelijk niet eens met hoe Google de toekomstige versie van Chrome voor zich ziet. Google wil namelijk, kort gezegd, een nieuw en volwaardig reclamesysteem ín de browser nestelen. Dat volgt dan de interesses van de consument, stopt deze persoon in een geanonimiseerd doosje publiek en stelt dat aan adverteerders ter beschikking. Tegen betaling natuurlijk. De CMA vindt echter dat dit nieuwe systeem marktverstorend werkt. Google geniet er meer voordeel van dan andere partijen. Het Engelse commentaar komt niet als een verrassing. CMA en Google zijn al sinds begin 2021 met elkaar in gesprek over de toekomst van Chrome. De toezichthouder vond in 2020 al dat de techgigant oneerlijk voordeel genoot uit reclamedata via de browser. De wensen van Londen zijn altijd klip en klaar geweest: een gelijk speelveld voor iedereen. Google staat daadwerkelijk onder toezicht van de CMA en moet diens goedkeuring krijgen om de trackerloze, nieuwe versie van Chrome uit te brengen. Eind 2023 werd die dwingende positie nog eens herhaald door Londen: “We geven alleen groen licht als Google onze zorgen adresseert die een eerlijk concurrentieveld mogelijk maken.” Ooit was het de bedoeling om de nieuwe versie van Chrome in 2022 uit te brengen. Dat werd 2023 en toen hopelijk 2024. Nu is het officieel niet eerder dan 2025. Google is de controle kwijt en heeft kennelijk geen haast om te voldoen aan de Engelse eisen. Het ligt op ramkoers en CEO Pichai wendt het schip niet. Het gaat hier niet om technische details, maar om fundamentele keuzes met grote impact op het verdienvermogen. Voor de Nederlandse consument vecht de techreus eigenlijk een achterhoedegevecht. Reclamecookies vallen bij adverteerders hier hard uit de gratie. De gebruik van dit model is in de afgelopen vier jaar namelijk gedaald van 91 procent naar nog maar 44 procent gebruik. Het is overigens niet enkel de CMA die zich verzet tegen het nieuwe reclamesysteem in Chrome. Ook reclameclub IAB is tegen, het W3C, EFF, Mozilla en Oracle. Chrome heeft een wereldwijd marktaandeel van 65 procent. Het is de laatste die nog 3rd party cookie-tracking ondersteunt. Bij geen van de andere browserbakkers hangt de software zo nauw samen met het primaire verdienmodel. Vanavond om 22:00 uur publiceert Google de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2024. De voortgang van de CMA-zaak in Engeland is hier te volgen op de site van de toezichthouder. Google is niet de enige die vandaag de dag botst met de overheid. Facebook kreeg vanochtend van de hoogste Europese rechter te horen dat het niet ongeremd data van zijn gebruikers mag afgrazen om gepersonaliseerde reclameberichten mee te versturen. Foto: Nik Shuliahin , Unsplash
emerce
25-04-2024 13:41