Reclamecookies uit de gratie, nog maar 44%

In vier jaar tijd van 91 procent naar nog maar 44 procent gebruik. Reclamecookies vallen hard uit de gratie van adverteerders, al is dat niet uit vrije keuze. Het is immers de wetgever die dit privacyschendende vehikel verbant, geholpen door visionaire techbedrijven als Apple en Mozilla. Zij verbanden cookies jaren geleden al uit hun browser. Google probeert dat voor Chrome ook te doen, maar heeft moeite om zijn eigen reclamebusiness niet te schaden. Cookies, zo laat een nieuw jaarrapport over de Nederlandse online reclame-industrie zien, zijn passé. Zeker de third-party cookies worden in feite nutteloos. Belangenorgansatie VIA Nederland, opdrachtgever tot het rapport, ziet nog wel kansen voor first party cookies. “Die worden uitvoerig gebruikt bij retailmedia, dat in 2023 met 25 à 35 procent groeide.” Hoeveel geld er in retailmedia omgaat, staat niet vast. Onderzoeker Deloitte schaart deze nieuwe reclamevorm onder ‘digital outdoor’ en hangt daar 151 miljoen euro aan. Emerce schat ruwweg dat retailmedia, niet buiten en op winkelschermen maar in apps (branding en performance), alleen al zoveel kan zijn. Denk dan aan budgetten die naar bol.com en Amazon gaan. In totaal besteedden adverteerders in 2023 in Nederland ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties (+5%). Voor 2024 verwacht de onderzoeker dat de digitale budgetten, mede vanwege het EK Voetbal en de Olympische Spelen, met veertien procent kan stijgen. “Het regelgevende kader leidt tot nieuwe ontwikkelingen zoals het verdwijnen van 3rd party cookies, de afname van open programmatic veilingen en mogelijke nieuwe beperkingen aan TikTok. Brandsafety en reparatie worden daarom belangrijker en adverteerders zullen meer nadruk op onderwerp vestigen”, aldus Nathalie La Verge van Deloitte. Foto: conceptphoto.info (cc)
emerce
18-04-2024 12:12