Thuiswinkel.org steunt onderzoek naar Temu

Duitse consumentenorganisaties en politici zijn voor een onderzoek naar misleidende marktpraktijken van de shoppingapp Temu. Thuiswinkel.org zou zoiets in Nederland steunen. “Dat steunen wij, want voor iedereen gelden dezelfde regels”, aldus Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham tegen deze uitgave. Ze reageert daarmee op een ontwikkeling die in Duitsland plaatsvindt. Temu kreeg eind maart van de Federale Vereniging van Consumentenorganisaties (vzbv) een standje voor het faciliteren van ondoorzichtige handelspraktijken. Temu laat consumenten in het ongewisse over hoe de getoonde hoge kortingen, oplopend tot soms wel zeventig procent, tot stand komen. Ook maken ze bezwaar tegen het ontoelaatbaar gebruik van manipulatieve ontwerpen. De app suggereert dat veel andere shoppers op hetzelfde moment een item in hun mandje doen. Dat signaal van aanstaande schaarste wordt gezien als oneigenlijke psychologische druk op de consument. Dit soort dark patterns mogen al helemaal niet meer sinds de invoering van de Digital Services Act vorige maand. Een week later riepen de Duitse caolitiepartners de Europese Commissie en Ierse toezichthouder op om op te treden. In Engeland daagt schoenproducent Dr. Martins het westerse label van Pinduoduo voor de rechter vanwege inbreuk om merkrecht. Temu werkt sinds vorig jaar hard aan zijn bekendheid in het westen. Het zou inmiddels rond de vier- à vijfhonderd miljoen gebruikers hebben. Foto: Casey Fleser (cc)
emerce
16-04-2024 06:27