Publicis: Eerste tekenen herstel techsector

Marketing- en reclamegroep Publicis rapporteert een omzetgroei van 5,3 procent tot 3,2 miljard euro. De plus komt mede door de aantrekkende reclameuitgaven van de techsector. ‘Een duidelijk heropleving van de techsector, waar we in het eerste kwartaal een dubbelcijferige groei zagen.’ Dat is volgens CEO Arthur Sadoun een van de drie redenen voor de solide groei aan het begin van het jaar. Vanochtend publiceerde de Fransman de financiële cijfers over het eerste kwartaal. Daarnaast profiteert zijn bedrijf van de eerdere investeringen in technologie voor een cookieloze digitale reclamewereld. En er tekenen meer nieuwe klanten. Saudon verwacht daarom ook voor de rest van het jaar zeker vier, misschien vijf procent omzetgroei. “En dan houden we al rekening met vertragingen bij interne transformatieprojecten, krimpende reclamebudgetten bij klanten en aanhoudend scherp budgetteren.” De omzetverdeling over de sectoren: De Franse groep zag de Europese omzet met 6 procent groeien, de Aziatische met 7 en de Amerikaanse met 5 procent. Publicis wil komende jaren driehonderd miljoen euro investeren in nieuwe technologie. AI maakt data en inzichten van 2,3 miljard mensen toegankelijk voor alle medewerkers. Honderd miljoen gaat dit jaar naar het bijscholen van zijn eigen mensen en het aanstellen van nieuwe. Foto: Thierry Fanovan (cc)
emerce
11-04-2024 09:47