Emerce Recruitment: Bijna vier op de tien vreest dat AI banen gaat kosten

Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. De ervaringen met AI van consumenten zijn veelal positief. Over de impact op de arbeidsmarkt zijn consumenten echter minder positief gestemd: 38 procent denkt dat er per saldo banen zullen verdwijnen vanwege AI. Toch vreest vrijwel niemand voor het volledig verdwijnen van zijn eigen baan. Hoe ver AI inmiddels is doorgedrongen in onze maatschappij (op de werkvloer en in ons dagelijks leven) wordt duidelijk uit de meest recente ING International Survey. Zo blijkt dat al vier op de tien Nederlanders (40%) generatieve AI wel eens heeft gebruikt in zijn of haar privéleven en een vergelijkbaar aantal voor het werk. Onder jongeren (18-24 jaar) ligt dit aantal nog veel hoger, twee derde (66%) van hen heeft ervaring met generatieve AI. De ervaringen die consumenten met generatieve AI hebben opgedaan zijn veelal positief. Zo geeft een goed deel van de gebruikers (zowel privé of voor werk) aan dat zij generatieve AI ‘handig’ vinden. Zowel bij privégebruik (20%) als bij professionele toepassingen (38%) geven respondenten aan dat AI ze helpt om tijd te besparen. Slechts een relatief kleine groep gebruikers (respectievelijk privé 9% en werk 8%) geeft aan dat het gebruik van AI ze uiteindelijk tijd heeft gekost. Per saldo zijn ook meer gebruikers positief (28%) dan negatief (13%) over de kwaliteit van de resultaten die generatieve AI oplevert. Consumenten zien zowel ‘de kansen’ als ‘de gevaren’ van AI: zo is 43 procent van de ondervraagden het eens met het statement dat AI een gevaar voor de samenleving kan vormen, terwijl een vrijwel even grote groep AI als kans voor de samenleving bestempelt. De meerderheid van de consumenten verwacht ook dat AI hun leven verregaand zal gaan veranderen: maar liefst 54% van de consumenten verwacht een grote impact van AI op hun dagelijks leven de komende 5 jaar. De arbeidsmarkt is een belangrijke plek waar de impact van AI duidelijk zichtbaar kan worden. Consumenten zijn per saldo niet positief gestemd over de impact van AI op de arbeidsmarkt: bijna vier op de tien (38 procent) denkt dat AI de komende jaren per saldo banen zal gaan kosten, slechts 9% verwacht dat AI extra banen oplevert. Toch denken veel werkenden niet dat AI direct ten koste zal gaan van hun eigen baan. Slechts 1 procent denk dat hun eigen baan zal verdwijnen. Bijna de helft van de werkenden (48%) verwacht dat door AI hun baan (deels) zal veranderen, een groep van 37% ziet geen of nauwelijks impact van AI op hun eigen job. Dit geloof in baanbehoud blijkt zelfs nog sterker onder respondenten die wat meer bekend zijn met AI en ook onder sommige beroepsgroepen zoals managers en technici. De verdere opmars van AI zal een flinke impact hebben op de arbeidsmarkt. Deze impact van AI zal zich waarschijnlijk niet beperken tot lager geschoolde werknemers en routinematige taken (zoals bij eerdere technologische revoluties vaak het geval was), maar zal zich uitstrekken tot werkenden van alle niveaus en een veel grotere variëteit aan typen werk raken. Recente schattingen door het IMF komen erop neer dat zo’n 60% van de banen in de eurozone aan AI zal worden blootgesteld. Ondanks de brede impact op de arbeidsmarkt lijkt volgens ING Research de vrees voor het verlies van een groot aantal banen niet gegrond. Allereerst zal de verder opmars van AI tijd kosten en de impact stapsgewijs voelbaar worden. De arbeidsmarkt zal dus ook tijd hebben zich hieraan aan te passen. Tegelijkertijd levert AI namelijk, zowel direct als indirect, ook banen op: extra banen direct gerelateerd aan AI (bijvoorbeeld in de ICT-sector); gloednieuwe (nog niet bestaande) banen, waarvan we de naam nu nog niet kennen (wie had er veertig jaar geleden van een ‘social media manager’ gehoord?); extra werk in sommige dienstensectoren, omdat we door toepassing van AI welvarender worden. Emerce Recruitment vindt 11 april plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.
emerce
11-04-2024 06:39