WPP sluit AI-pact voor marketing met Google

Media- en marketingreus WPP sluit een AI-deal met Google Cloud vanwege diens GPT-variant. Het concern wil internationale mediaproductie gaan automatiseren. Dat is in grote lijnen de strekking van de samenwerking die WPP zojuist bekendmaakte op Google Cloud Next. Dat is een cloudcongres van de techreus, waarvoor Emerce op voorhand een briefing ontving. De deal met WPP is illustratief voor de wijze waarop Google generatieve AI in de media- en marketingwereld wil uitventen. Eind januari maakte topman Mark Read in Londen reeds bekend dat hij jaarlijks 250 miljoen euro wil investeren in nieuwe technologie, waaronder kunstmatige intelligentie. Googles inbreng daarbij is zojuist gedetailleerd. WPP heeft Googles Gemini 1.5 Pro-technologie geïntegreerd in zijn Creative Studio. Dat is de generatieve AI-app die helpt bij tekst- en fotoproductie. Maar ook video’s zullen met AI worden geproduceerd over merken en producten. Dat houdt bijvoorbeeld in, dat de computer verhaallijnen kan maken en video’s kan nasychroniseren. Dat gebeurt door ElevenLabs. Maar de machine kan ook overweg met het 3D-bestandsformaat Universal Scene Description https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Scene_Description. Daarmee kunnen razendsnel productafbeeldingen worden gemaakt die uniek zijn voor een merk. Op Cloud Next maakt Google ook samenwerkingen bekend met Bayer, Cintas, Discover Financial, IHG Hotels & Resorts, Mercedes Benz, Palo Alto Networks en Verizon. Dat omvat naast GenAI ook thema’s als infrastructuur en containers en Vertex AI. Foto: Thierry Ehrmann (cc)
emerce
09-04-2024 14:00