Nederlandse reclameprimeur met cookieloze macrotargeting

Misschien is het wel een wereldprimeur, het targetingsysteem voor online reclame van start-up Rayn. Het is gebaseerd op een geraffineerd Google-concept en wordt gebouwd door serie-ondernemer Tim Geenen en drie compagnons. Anders dan gebruikelijk op de markt voor internetreclame doet Rayn vooral niet zijn best om gebruikers te identificeren en dan profielen op te bouwen en daarmee persoonsgericht reclame te verspreiden. De technologie gaat principieel niet uit van de gebruiker, maar van de website of app waar deze zich bevindt. Directeur Tim Geenen legt uit aan Emerce: “Ons systeem analyseert de content van media- en e-commercebedrijven en maakt groepen mensen op basis van karakteristieken. Die persona’s worden opgebouwd met kunstmatige intelligentie op een manier zoals OpenAI werkt. We verhogen de resolutie van de data, kijken naar de relatieve afstand tussen woorden en vullen dat verder in.” Makkelijk gezegd wordt er gewerkt met gecalculeerde aannames om de data- en personabakken in te kleuren en zo op te schalen. Rayn-klanten kunnen zelf trainingdata aanleveren om de accuratie van de aannames te verhogen. Het systeem is geïnspireerd op wat Google cohorts of Topics noemt, onderdeel van diens Privacy Sandbox. Dat is op zíjn beurt weer een initiatief om 3rd party trackers te verwijderen uit browser Chrome, maar toch adverteerders te kunnen blijven bedienen met doelgroepen. Daar is de browsergeschiedenis de basis. Rayn praat met DSP’s en SSP’s, handelsplaatsen waar uitgevers en adverteerders bereik aanbieden en inkopen. Die adverteerders en hun bureaus kopen via de start-up dan geen ‘cookieprofielen’ maar synthetisch publiek. Persona’s. Dat zijn aannames van interesseprofielen van gebruikers. De Nederlandse technologie is compatibel met Prebid.org en de IAB Content- en Audience-taxonomyie. Jargon voor: kan overweg met alle gangbare reclamestandaarden en -technieken. Een adverteerder kan zelf aangeven welke profielkenmerken hoe zwaar moeten wegen in een persona. In het voorbeeld van de gezinsauto kan voor geslacht de variabele ‘vrouw’ zwaarder worden aangezet, onder de aanname dat hun meningen de doorslag geven bij dit soort investeringsbeslissingen. Geenen: “Met een grote autoclassifiedsuitgever in Duitsland zijn we bezig met een proof of concept. Iemand die daar naar bijvoorbeeld een BMW 330 kijkt, valt bij ons in de groep ‘Familie’. Dat idee kun je uitrollen naar familie auto’s van andere merken op die site.” Het systeem wordt ook getest in Engeland en Spanje. “Onze data kun je activeren in Privacy Sandbox.” Dat houdt in, dat Rayn compatibel is met de cookieloze, aanstaande editie van marktleider Google Chrome. En diens onderliggende, ingebakken reclamesysteem. Het bedrijf van Tim Geenen, Niels Baarsma, Berislav Kovacki en Geri Kirovska is begin 2023 opgericht. Tot op heden heeft het team van nu tien man aan de technologie gewerkt. Er worden nu gesprekken gevoerd met vier van de vijf grote bureaugroepen over gebruik. De reacties zijn volgens Geenen positief, omdat Rayn een herkenbare oplossing biedt voor een marktbreed probleem. Het verdwijnen van 3rd party cookies en daarmee een besmette truc om doelgroepen te benaderen. Dennis Lensen, hoofd digital trading bij CANDID, zegt tegen deze uitgave: “Rayn markeert een baanbrekende stap voorwaarts in de digitale media-industrie door zijn innovatieve benadering op het gebied van data. Ze leveren een privacysafe, kant-en-klare dataoplossing op schaal.” Madelon Fortuin, commercieel directeur bij NRC Media, verwoordt desgevraagd haar perspectief met: “Rayn heeft een slimme oplossing gebouwd die de waarde van contextueel adverteren en privacyvriendelijkheid centraal zet. Het moet zijn waarde nog bewijzen, maar wij hebben er alle vertrouwen in. Recent heeft de onderneming in een pre-seedronde een half miljoen euro groeigeld opgehaald. De investeerders zijn: Lauren van der Heijden (ex-DPG Media, nu CEO YoungCapital/The Works), Joris Heukelom (ex-Sanoma, Makerstreet), Rene Hofma (Result Recruitment), Philip Spaas (ex-OogstOnline, Merkle), Marc van Eijkelenborg (Kiddus), Rene Tulner (oprichter Wijnvoordeel), Alex Stil (ex-Mindshare, GroupM), Donovan Vroom (Boxing Factory). Deze groep is met name interessant om diens marktkennis, inzichten en zakelijke connecties. Een aantal van de mensen achter Rayn verkochten in 2019 hun reclametechnologiebedrijf Faktor aan het Amerikaanse LiveRamp. Rayn gebruikt de GPT van OpenAI, open source-taalmodellen en machinelearning van AWS. Foto: Fan D (cc)
emerce
09-04-2024 06:24