Mediahuis: 72 miljoen winst, zwijgt over digitale resultaten

Uitgeverij Mediahuis zag de nettowinst in 2023 met zeven procent stijgen tot 72 miljoen euro. Hoe de digitale activiteiten het deden, houden de Belgen ongewis voor de buitenwereld. Eind vorige week publiceerden het Europees werkende uitgeefconcern zijn jaarverslag met daarin de balans en resultatenrekening. Daaruit komt naar voren dat de omzet met nog geen procent toenam tot 1,2 miljard euro. Het operationele resultaat van de groep blijft onder druk als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden en daalde van 156 naar 153 mio euro, ondanks een lichte toename van de omzet en de uitbreiding van de portefeuille. Het totaal aantal abonnees van de nieuwsmedia daalde met een procent, maar het aantal digitale abonnees nam verder toe en maakt nu bijna vijftig procent van het totaal uit. Waar concurrent DPG Media vorige week wel digitale details gaf, doet Mediahuis dat niet. Enkel op hoofdlijnen. Betekenisvol is het woord ‘maar’ in de volgende zin: “De print-omzet daalde naar verwachting verder, maar de digitale groei was beperkt.” CFO Kristiaan De Beukelaer had op meer gerekend, maar het economisch klimaat hindert groei. Een ander tipje van de sluier: “De e-commerceactiviteiten van de nieuwsmedia slaagden erin om in een moeilijke markt wel een gelijk brutomargeniveau als het jaar voordien te halen. Bij de marketplaces stond de omzet van zowel de jobmarkt als de switchermarkt onder druk door de economische omstandigheden, terwijl de automarkt zich herstelde en groeide.“ En over de reclame-opbrengsten de flard: “Dankzij een uitgekiend prijsbeleid steeg de ARPU van zowel print als digitale abonnementen. De omzet uit de losse verkoop van kranten, hoofdzakelijk in Ierland, daalde verder.” ‘ARPU’ hier voor de gemiddelde omzet per klant per maand. Anders dan DPG Media onderhoudt Mediahuis een investeringsfonds waarin het tactische of strategische belangen verwerft in digitale ondernemingen. Mediahuis investeerde in 2023 meer dan 80 mio euro, via acquisities en participaties, in ondernemingen die de portefeuille van de nieuwsmedia en marketplaces versterken en uitbreiden. COO Paul Verwilt: “Onze marketplaces doen het internationaal zeer goed. Onze platformen genereren een omzet van zo’n zeventig miljoen euro en een operationeel resultaat van twintig procent.” Op het gebied van autosites werkt Mediahuis sinds 2019 samen met DPG Media binnen de joint-venture Automotive MediaVentions. Daarin heeft Mediahuis 51 procent. Mediahuis is actief in zes landen. Iets minder dan de helft van de omzet, 47 procent, wordt in Nederland gerealiseerd.
emerce
08-04-2024 11:51