‘Podcasts positiever beoordeeld dan andere branded content’

Advertenties in podcasts hebben, volgens een onderzoek van Kantar, de meeste impact sorteren bij het vergroten van advertentie- en merkbekendheid en propositiebekendheid. Dat geldt wanneer deze vorm van branded content wordt vergeleken met andervormige uitingen. Met name de reclameboodschappen die worden voorgelezen voor de makers van de pocasts scoren hoog. De ontvankelijkheid is toe te schrijven aan de bewuste keuze om te luisteren naar die ene specifieke titel. In die zin worden podcasts op een actievere manier geconsumeerd dan bijvoorbeeld radio. Het verschil tussen host-read en reguliere branded content kan oplopen tot zeventig procent. De kracht van de ‘vermakelijkheid’ van de creatieve concepten in Tonny Media-campagnes, samen met de goede aansluiting bij zowel adverteerders als de content van de podcasts, draagt er volgens hen aan bij dat de podcastadvertenties bovengemiddeld als leuk worden ervaren. Kantar deed het onderzoek naar adverteren in podcasts met uitgeverij Tonny Media. Dat liet negen campagnes van verschillende nationale en internationale merken op zijn eigen netwerk met de resultaten van andere branded content en podcastadvertenties op andere platformen. Het onderzoek richtte zich op podcastinzet in Nederland. Kantar zette zijn THX in, een crossmediale meetinstrument. Vijftigduizend respondenten deden mee. De inzichten werpen licht op de impact van podcasting en hoe deze geoptimaliseerd kan worden binnen de merk- en campagnestrategie. Het gaat hier louter om merkeffecten. Tonny Media doet niet mee aan het NMO Podcast-onderzoek, dus met diens bereikcijfers wordt geen rekening gehouden. Bij Tonny Media blijkt dat advertenties in podcasts de meeste impact sorteren bij het vergroten van advertentie- en merkbekendheid en propositiebekendheid. Uit het Media Reactions 2023-onderzoek van Kantar kwam eerder al naar voren dat reclame in podcasts als als beste AdEquity-kanaal worden gezien binnen online kanalen. AdEquity meet hoe ontvankelijk consumenten zijn voor reclameboodschappen via verschillende mediakanalen. Ook is men meer ontvankelijk voor advertenties in podcasts dan voor reclame op TV. Vooral de leeftijdsgroep van 16-29 jaar toont zich ontvankelijk voor advertenties in en rondom podcasts. Foto: Paul van de Velde (cc)
emerce
05-04-2024 06:21