Amper groei internationale gamingmarkt

Nieuw onderzoek van het Amsterdamse bureau Newzoo laat zien dat de gamingmarkt in 2023 met 2,6 procent groeide. Gamers spelen vooral titels die al jaren meegaan. Nieuwelingen liggen links. Pc- en consolegaming groeide qua omzet met 2,6 procent tot 93,5 miljard dollar. De gemiddelde speeltijd is gedaald met 26 procent ten opzichte van 2021. Dat zijn twee alarmerende conclusies voor de gamingsector. Bovendien, zo laten de onderzoekers zien, is negentig procent van de omzet uit nieuwe spellen afkomstig uit slechts 43 titels. Gamers grijpen liever naar updates van bekende spellen als Call of Duty en EA FC dan dat ze nieuwe games verkennen. Dat beeld wordt bevestigd met dit cijfer over speeltijd. Zestig procent van de gametijd gaat naar spellen die vijf jaar of ouder zijn. Newzoo, een gerenommeerd onderzoeksbureau op de internationale gamingmarkt, constateert dat iets meer dan de helft van de omzet naar consoles gaat. Mobiel gaming is een discipline apart. Consumenten kopen geen premium games voor hun telefoon. In-game microtransacties zijn ook geen solide basis. Advertising werkt hier volgens de onderzoekers het best. Mobiele games zijn toch geen vijfde wiel aan de wagen in de productmix. Het blijkt dat gameuitgevers via de telefoon nieuwe geografische en demografische doelgroepen aanspreken, mensen die niet primair op pc of console gamen. De helft van de gamers speelt op twee platformen of meer. Foto: Taylor McBride (cc)
emerce
04-04-2024 08:20