Kruidvat breidt marketplace uit met Sport

Kruidvat staat nu ook externe verkopers toe in de Sport-afdeling van zijn webwinkel. Het online assortiment groeit daardoor met zo’n vijfhonderd artikelen. Een klein half jaar na de lancering van zijn marketplace maakt Kruidvat een nieuwe productgroep toegankelijk voor externe verkopers. Het label van AS Watson bepaalt zelf welke verkopers het toelaat en is daar selectief in. “Enkel als het bij ons past”, aldus de woordvoerder. Toen de marketplace van start ging, met de categorie Baby, werkte de retailer met zeven verkooppartners. Dat aantal is sinds die tijd verdubbeld. De huidige uitbreiding vindt plaats in de categorie Gezondheid/Sport. Zelf verkoopt het bedrijf daar bijvoorbeeld vitamines, sportrepen en -drankjes. Externe partners voegen daar grotere items aan toe zoals bokszakken, fitnessmaterialen, yogamatten, dartpijlen en hometrainers. Artikelen van derde verkopers worden geleverd vanuit hun eigen respectievelijke magazijnen. Kruidvat is als het ware een doorgeefluik van de orders. De site en app van de retailers hebben drie miljoen bezoekers per week. Voor de verkooppartners biedt dat verkeer een kans om extra omzet te realiseren. Met hen worden service level agreements afgesloten. Die moeten een minimum kwaliteitsniveau garanderen richting de consument wat bijvoorbeeld de levering aangaat. Klantenservice moeten die partijen zelf doen, maar de helpdesk van Kruidvat kan binnenkomende vragen ook doorzetten. De volgende productcategorie die Kruidvat toegankelijk maakt voor externe verkopers is Beauty & Body. Het bedrijf lanceerde afgelopen najaar zijn retailmediaprogramma Optimo. Leveranciers kunnen daar, tegen betaling, hun producten wat prominenter naar voren schuiven op de website. Dat staat los van de marketplace. Foto: kike vega, op Unsplash
emerce
02-04-2024 08:35