Odido: Marketing-KPI’s hoger na rebranding

De rebranding van T-Mobile naar Odido pakt goed uit voor het telecombedrijf. De marketing-KPI’s liggen hoger en het bedrijf heeft er meer klanten door gekregen. Dat vertelde CCO Tisha van Lammeren gisteren tijdens een presentatie over het nieuwe netwerk dat Odido nu bouwt. “We willen klantkampioen worden en moeten van onze investeerders een world leading netwerk bouwen.” In de tijd van T-Mobile was de houding meer corporate of zakelijk van aard. Nu vieren termen als menselijk en benaderbaar de boventoon. “In de tijd van T-Mobile had ik niet bij Kassa gezeten. T-Mobile had het laten overwaaien.” In de nieuwe constellatie legt het bedrijf rekenschap af aan de markt. “We zoeken altijd feedback.” De frisse houding komt ook tot uitdrukking in het portfolio. Odido was de eerste met overwegend unlimited-abonnementen. De downloadsnelheid bepaalt de prijs. KPN doet dat inmiddels ook. Van Lammeren ziet verder dat de klant aanslaat op het feit dat hij via zijn mobiele aanbieder abonnementen kan managen op bijvoorbeeld Deezer, Netflix en Videoland. Om de diensten van de toekomst te kunnen bieden, is het bedrijf zijn hele netwerk aan het vervangen. Alle oude spullen van Huawei gaan eruit, nieuwe van Ericsson gaan erin. In de loop van dit jaar worden de frequenties rondom de 3,5 Ghz-band via veilingen toegekend. Dat faciliteert het snelle internet dat we 5G noemen. Uitspraken over het proces, de strategie en de daaropvolgende commerciële proposities deden de CCO en chief network officer Johan van den Branden gisteren niet. Verder wilden Van den Branden en zijn team zo transparant mogelijk zijn. In Capelle aan den IJssel, bij Rotterdam, belegden ze een ochtend voor vakpers waarin de kleinste details van het nieuwe mobiele netwerk werden besproken. Tegen het einde van 2024 moet de fundering voor het nieuwe netwerk er liggen. Van den Branden: “Dit is iets dat je maar één keer in de acht à tien jaar doet. We kiezen ervoor zo gestandaardiseerd mogelijk te werken.” Zodoende kan bouw en onderhoud nu en in de toekomst zo efficiënt mogelijk plaatsvinden. De capaciteit van het onderliggende netwerk gaat van 1 Gbps naar, afhankelijk van de locatie, tien of twintig Gbps. “We doen zestig locaties per week en hebben nu zestig procent achter de rug. In de zomer is dat 75 procent en eind dit jaar negentig procent.” De resterende tien procent zijn de lastige gevallen die meer tijd vergen. De Ericsson-apparatuur maakt meer connecties per 5G-mast mogelijk. Dat komt omdat ze ‘slim stralen’, naar daar in de omgeving waar de capaciteit nodig is. Dat betekent omgekeerd ook, dat locaties bijna stationair draaien en dus geen energie gebruiken in de stille nachten of wanneer er bijna niemand in de buurt is. Odido, en de andere mobiele aanbieders, moeten tegenwoordig niet alleen met elkaar concurreren maar ook met exploitanten van zonnedaken. De eigenaar van bijvoorbeeld een flat heeft nu keuze tussen twee partijen die geld willen verdienen aan zijn dak: een operator en een zonneboer. Odido, of eigenlijk masteigenaar Cellnex, verliest zo jaarlijks honderd van de vijfduizend mastlocaties en moet naar alternatieven zoeken. Drie jaar Twee, in september 2021, werd bekend dat alle aandelen T-Mobile Nederland zouden worden gekocht door private equity-huizen Warburg Pincus en Apax Funds tegen een waardering van 5,1 miljard euro. CEO Søren Abildgaard bleef aan. In september 2023 kondigde hij de nieuwe naam van zijn bedrijf aan. De upgrades van het vaste en mobiele netwerk kosten honderden miljoenen euro’s. Financiële details rapporteert Odido niet meer nu het geen onderdeel meer is van een beursgenoteerd bedrijf.
emerce
29-03-2024 06:33