Bijna de helft van alle de EU-consumenten gebruikt AI-tools in de aanloop naar Black Friday voor prijsvergelijkingen en productzoekopdrachten.
Dat blijkt uit een internationaal onderzoek voor Boston Consulting Group.
Over de Duitse consument zegt het rapport, dat 17 procent al gebruikmaakt van AI. Maar opvallender is, dat nog eens 29 procent van plan is om AI-tools zoals ChatGPT te gebruiken voor onderzoek tijdens de grote shopping events aan het einde van het jaar.
De reden daarvoor: verschillende producten te vergelijken (47%), de beste deals te vinden (41%) of cadeau-ideeën op te doen (40%).
De eindejaarsacties die op het gezicht binnenkort pas beginnen, zijn eigenlijk al weken gaande. Dat laten cijfers van techbedrijf Billy Grace aan Emerce zien. “Black Friday is geen dag van chaos meer. Het is een zes weken durende veiling waar concurrentie, aandacht en kansen samenkomen”, stelt de specialist in marketingdata en data-analyse.
Dit patroon is ook internationaal zichtbaar: wereldwijd begint ongeveer zestig procent van de shoppers al begin oktober of november met hun koopjesjacht.
De eerste maandag van december wordt waarschijnlijk de drukste e-commercedag van het jaar. Het is de maandag precies tussen piekdagen Black Friday én Sinterklaas, zo laten cijfers van Sendcloud zien.
Voor de ‘Black Friday Consumer Study 2025’ ondervroeg Boston Consulting Group in totaal 10.240 consumenten in tien landen. Dat zijn: Duitsland, de VS, Canada, Australië, Frankrijk, Tsjechië, Groot-Brittannië, Polen, Italië en Denemarken. De Europese landen huisvesten 200 miljoen volwassenen.
Foto: Hert Niks / Unsplash
emerce
12-11-2025 06:42