Audioreclame blijft groeien naar 55 miljoen euro

Audioreclame blijft onverminderd aantrekkelijk voor adverteerders. In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Podcastreclame breekt records en verviervoudigde naar 3,3 miljoen euro.  Daarmee komt de totale audioreclamebesteding over de eerste negen maanden van 2025 uit op 172 miljoen euro, een lichte stijging van 2,2 procent ten opzichte van 2024. De netto-omzetcijfers zijn afkomstig uit de nieuwste rapportage van Audify. De spotreclame op radio blijft met 45,8 miljoen euro het grootste segment van de markt (83% van het totaal). Branded content stijgt flink naar 3,2 miljoen euro (+66%). Podcastreclame breekt records en verviervoudigde (+307%) naar 3,3 miljoen euro. Een groot deel van deze stijging komt door de toetreding van nieuwe partijen tot Audify en de NMO Podcast Standaard. Bijna de gehele markt wordt nu maandelijks gerapporteerd en dat biedt transparante inzichten voor bureaus en adverteerders. Naast uitbreiding met deze nieuwe deelnemers is er ook sprake van intrinsieke groei in de podcastmarkt. Net als vorig jaar zijn in het derde kwartaal de top drie branches Retail, Financiële Dienstverlening en Transport. Op de voet gevolgd door Telecom & ICT, die in het vorige kwartaal in de top 3 stond.
emerce
12-11-2025 10:00