Een groeiend aantal externe verkopers die normaal gesproken Chinese producten aanbieden tijdens Amazons jaarlijkse Prime Day, slaan het evenement dit jaar over of bieden minder korting aan.
Volgens vier verkopers en zes consultants — die samen honderden Amazon-verkopers adviseren — is deze terugtrekking een directe reactie op de handelsoorlog tussen de VS en China. De extra invoertarieven, opgelegd door president Donald Trump, hebben de kosten van Chinese goederen fors verhoogd, meldt Reuters.
Een van de verkopers is Steve Green, die normaal fietsen importeert uit China. Voor het eerst sinds 2020 doet hij dit jaar niet mee aan Prime Day. Hij bewaart zijn oude voorraad, geïmporteerd vóór de tariefverhogingen op 9 april, om later zonder korting te verkopen. Nieuwe importen zouden zijn kosten namelijk meer dan verdubbelen door de invoertarieven die zijn opgelopen tot 145 procent.
Ook Kim Vaccarella, CEO van de tassenfabrikant Bogg Bag, heeft besloten niet deel te nemen. Ze probeert nu haar Amerikaanse voorraad volledig te verkopen via winkels als Macy’s, Bloomingdale’s en Dick’s Sporting Goods, zonder grote kortingen. Ondertussen verplaatst ze de productie van haar tassen van China naar Cambodja en Vietnam.
Prime Day is traditioneel een van Amazons grootste evenementen, naast Black Friday en Cyber Monday. Hoewel deelname vrijwillig is, investeert Amazon miljoenen in promotie via tv en sociale media en belooft het verkopers een groter bereik. Wereldwijd telt Amazon ongeveer 200 miljoen Prime-abonnees.
Maar de hoge tarieven zetten Amazon in een lastige positie, zegt analist Arun Sundaram van CFRA Research: ‘Amazon redt zich wel, maar veel derde-partij verkopers zullen de klappen voelen.’
Prime Day knaagt sowieso aan de winstmarges, benadrukt Sundaram. De gemiddelde Amazon-verkoper houdt na kosten en vergoedingen slechts 15 tot 20 procent van een verkoop als winst over. Amazon vraagt standaard een commissie van 15 procent per verkocht product, exclusief extra kosten voor promoties op Prime Day, zoals 1.000 dollar voor een Best Deal of 500 dollar voor een Lightning Deal..”
Amerikaanse consumenten besteedden vorig jaar $14,2 miljard tijdens Prime Day, een stijging van 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor, volgens Adobe Analytics. Amazon heeft nog geen exacte datum bekendgemaakt, maar het evenement zal in juli over vier dagen plaatsvinden.
emerce
29-04-2025 06:05