NRC 80% digitale abonnees, Telegraaf 59%

Het aantal abonnees bij uitgeverij Mediahuis stabiliseerde in 2024 op 1,8 miljoen. Groei bij digitaal compenseert de daling bij print. De Belgen boekten een operationeel resultaat 151 miljoen. Inmiddels leest meer dan de helft (54%) van de Mediahuis-abonnees digitaal. NRC (80%), De Telegraaf (59%) en De Standaard (64%) lopen voorop in deze transitie. Bij de regionale titels ligt dat op veertig procent. Dat zijn de summiere financiële details die het private bedrijf Mediahuis vanochtend bekendmaakte bij de publicatie van een soort jaaroverzicht. Over de online marktplaatsen klinkt het bijvoorbeeld enkel: “Mediahuis Marketplaces kende een sterk jaar met omzetgroei bij nagenoeg alle merken, waaronder Carzone en Switcher in Ierland, het Nederlandse Gaspedaal en het Belgische Zimmo.” Maar niet eens een ontwikkeling in de bruto handelswaarde, gebruikersaantallen of over hoe de listings zich ontwikkelen. Over AI zijn de Belgen ook niet bijster breedsprakig: “technologische investeringen worden gedreven door de verdere integratie van AI binnen de organisatie.” Hoewel Mediahuis haar portfolio in de eerste helft van het jaar uitbreidde met investeringen in de scale-ups Alleo, Taskbase en Perlego, is de venture capital-strategie in de tweede jaarhelft geheroriënteerd. Investeringen richten zich, zo legt het concern uit, voortaan sterker op markten en sectoren die aansluiten bij de kernactiviteiten van Mediahuis.
emerce
27-02-2025 11:30