‘Reclame-inkomsten’ Coolblue naar 116 miljoen

De reclame-inkomsten bij Coolblue stegen afgelopen jaar met zes procent naar 115,9 miljoen euro. Naast de verkoop van producten en diensten zijn ontvangsten van marketingvergoedingen een andere omzetbron voor Coolblue. Vanochtend publiceerden de Rotterdammers aan het Weena de financiële cijfers over 2024. Niet omdat ze dat nou per se leuk vinden, maar wel omdat het moet. In dat bericht rapporteert CEO Pieter Zwart ook jaarlijks de zogeheten ‘Marketing Fees’. Marketingfees waren afgelopen jaar goed voor 4,7 procent van de omzet (PDF). De advertentietak groeit gestaag. In 2020 haalde men er bijvoorbeeld tachtig miljoen mee uit de markt en twee jaar daarna 91,3 miljoen (het enige minusjaar). Een woordvoerder van de webwinkel legt uit: “De marketingfees zijn vergoedingen die Coolblue ontvangt van leveranciers of andere partners in het kader van marketing- en promotieactiviteiten. Dit is een vergoeding voor het aanbieden van extra zichtbaarheid en promotie aan merken en producten die via Coolblue worden verkocht.” Marketeers die zuiver in de leer zijn, kunnen betwisten dat marketingvergoedingen hetzelfde zijn als reclame-inkomsten. Effectief gaat het in beide gevallen om commerciële communicatie. Deze zelfde twist verscheurt bijvoorbeeld bij retailers zoals supermarkten de afdelingen Inkoop en E-commerce. De laatste ziet in retailmedia een nieuw en winstgevend verdienmodel en de eerste groep ziet zijn wisselgeld in onderhandelingen met leveranciers bedreigd.
emerce
20-02-2025 14:56