Het aandeel consumenten dat van plan is een aankoop te doen, stijgt van 39 procent in 2022 naar een verwachte 59 procent in 2024. Ruim tweederde van de ondervraagden geeft even veel of zelfs meer (35%) uit dan vorig jaar.
Ook de perceptie van de koopjesdagen rondom Black Friday verandert. Het aantal mensen dat deze acties niets vindt, daalt van 47 procent naar 32 procent, terwijl de groep fans die het bovenmatig waardeert van achttien naar dertig procent groeit.
Dit komt naar voren in een rondvraag van ABN Amro over de populariteit en koopintentie rond Black Friday.
Meer dan de helft stelt de uitkopen uit tot de actiedagen van november vanwege de gestegen prijzen van het afgelopen jaar.
Hoeveel Nederland dit jaar uitgeeft in Black Week durft de bank niet te voorspellen. Een terugblik kan wel.
Vorig jaar werden volgens Betaalvereniging Nederland tijdens de vier dagen tussen Black Friday en Cyber Monday naar schatting 66,5 miljoen pinbetalingen verwerkt met een totaalomzet van ongeveer 1,86 miljard euro. Het hoogtepunt was de dag ná Black Friday, met 21,1 miljoen pinbetalingen voor 625 miljoen euro. In vergelijking met een gewone periode van begin november, van vrijdag tot en met maandag, lag het aantal pinbetalingen tussen Black Friday en Cyber Monday ruwweg 5 procent hoger en de omzet zo’n 15 procent hoger.
Vorig jaar kocht bijna een op de twee consumenten iets met Black Friday en Cyber Monday. Dat zijn iets vaker mannen dan vrouwen. De categorieën kleding/schoenen en elektronica zijn het populairst.
Foto: Alex vd Slikke, Unsplash
emerce
22-11-2024 07:48