Mannen kijken meer lineaire tv, vanwege de sportuitzendingen die daar zijn, dan vrouwen. Naarmate meer sportrechten naar connecties tv verschuiven, verdwijnt dat verschil.
Dat verwachten de onderzoekers van KINESSO, die in opdracht van de ShowHeroes Group, in Nederland en vijf andere Europese landen het kijkgedrag naar lineaire en connected TV (CTV) uitvroegen. Vandaag presenteerden ze hun bevindingen.
Wat verder opvalt in het onderzoeksrapport, is dat vrouwen en Gen Z de CTV-markt domineren. Gen Z en Millennials zijn nog steeds de grootste gebruikers van CTV, waarbij meer dan vijftig procent van hen exclusief deze manier van kijken gebruikt, terwijl babyboomers trouw blijven aan lineaire tv.
Ruim 86 procent van de Europeanen verkiest connected TV boven lineaire tv.
Tim Samsom van ShowHeroes Nederland: “Wat mij opvalt, is dat veel adverteerders in de veronderstelling zijn dat CTV het bekijken is van subscription video on demand content zoals Netflix of Amazon prime, maar het is veel breder dan dat. Het omvat ook het kijken van content via andere gratis, advertentieondersteunende diensten zoals Samsung TV Plus. Juist op dit soort onbetaalde diensten hebben adverteerders de mogelijkheid om deze 63 procent CTV-kijkers te bereiken.”
Nederland kijkt 45 procent van de tijd naar live lineaire televisie.
Foto: Norbert Braun, Unsplash
emerce
17-09-2024 14:59