Meer adverteerders laten X.com links liggen in 2025

Meer dan een kwart van de adverteerders (26%) is van plan om de uitgaven aan Twitter/X te verlagen vanwege zorgen over de inhoud van het socialemediaplatform en het vertrouwen in de verspreide informatie, zo blijkt uit nieuw wereldwijd onderzoek. Deze bedrijven willen hun merknaam voorlopig niet meer zien verschijnen op X.com vanwege de vuilspuierij die er aan de lopende band plaatsvindt. Een nieuwe publicatie van Kantar laat dat zien. De marktonderzoeker vroeg beslissers over advertentiebudgetten naar hun plannen richting Twitter richting 2025. Die blijken niet zo gunstig voor Elon Musk, die de waardering van zijn persoonlijke roeptoeter met zeker 72 procent zag krimpen sinds de overname. Vier procent van de adverteerders beschouwen X.com nog als een veilige omgeving voor hun merk. Een jaar geleden was dat 39 procent. De term ‘veilig’ betekent in deze context dat de omgeving waar hun reclames verschijnen geen schade aanricht aan het merk door ongepaste of minderwaardige content. Bijvoorbeeld: naast een filmpje van een brandende Tesla is een commercial voor groen vervoer van de NS niet echt passend volgens deze redenering. Twitter had in augustus 2024 ongeveer 360 miljoen actieve gebruikers, volgens Statista. Concurrent Threads van Meta zit rond de 190 miljoen. Nu X.com in Brazilië is geblokkeerd geeft die gebruikersgroep naar het schijnt de voorkeur aan Bluesky. Elon Musk heeft in het verleden aangegeven dat hij liever het vrije woord steunt dan dat hij adverteerders te vriend houdt. Toch nam hij het podium tijdens het reclamefestival in Cannes om zijn toehoorders te paaien. Daar staat dan weer tegenover dat zijn X-CEO Linda Yaccarino begin augustus een groep grote adverteerders voor de rechter daagde omdat ze vindt dat zij haar werkgever illegaal buitensluiten. Sinds Twitter niet meer aan de beurs is genoteerd, zijn er geen officiële cijfers bekend over de financiën. De platformen die het hoogst staan aanschreven in het Kantar-onderzoek zijn: YouTube, Instagram, Google, Netflix en Spotify. Bij de consument zijn dat, ook op volgorde van hoog naar laag: Amazon, TikTok, Instagram, Google en Netflix.
emerce
05-09-2024 10:56