Handelssite Bol neemt een nieuwe systeem in gebruik voor adverteerders op zijn platform. De grootste noviteit is, dat vanaf nu de ontwikkeling en het beheer volledig in eigen huis plaatsvinden.
Het reclameprogramma op bol.com is bijna tien jaar oud, maar wordt sinds vorig jaar pas gezien als van strategisch belang. Het exploiteren van reclameruimte op en rondom product- en categoriepagina’s levert namelijk miljoenen euro’s extra omzet en winst op.
Tot vorige week echter was een elementair onderdeel van het reclameproduct op Bol in handen van een externe partij: Mabaya, een dochterbedrijf van Criteo. Nu is ook dit onderdeel van de ‘stack’ volledig in eigen handen. Meer specifiek gaat het om de zogeheten ‘sponsored products’. Hierbij betaalt een adverteerder een x-bedrag per klik om zijn producten prominenter te laten verschijnen.
“Eerst was er een click-out naar Mabaya”, vertelt eindverantwoordelijke Bert van Dijk. “Dan was je weg van Bol. In de nieuwe situatie is het adverteerprogramma onderdeel van de userjourney voor iedereen die handelt op bol.com.”
“Zowel de frontend als backend hebben we naar ons toegetrokken. De gebruikersinterface is nu in de bol-omgeving. We kunnen sponsored products verfijnder verspreiden. Dat is werk in uitvoering.“ Concreet betekent dit dat het handelsplatform zijn reclamemogelijkheden veel duidelijker kenbaar kan promoten naar de ruim vijftigduizend verkopers.
De digitale transplantatie levert op het eerste gezicht niet bijster grote vernieuwingen op. Het verschil met voorheen is dat Bol nu zelf over zijn roadmap gaat. De Utrechters hoeven niet meer naar Israël te mailen als ze wat willen laten veranderen aan de reclamedienst. Dat doen ze nu zelf. Sinds ruim een jaar zijn er ook meer ontwikkelaars toegewezen aan de ontwikkeling van de reclameproducten. “We zijn nu in staat om sneller te innoveren om onze adverteerders beter te ondersteunen en de relevantie te verbeteren.”
Er zijn twee verschijningsvormen van de reclameproducten: de webinterface en de API. De laatste is voor veeleisende gebruikers, zoals media- en marketingbureaus. De eerste voor de kleinere adverteerder die ‘handmatig’ de werking van Bol-reclame wil verkennen.
Een van de bedrijven die als vroege tester het nieuwe systeem mocht gebruiken is 10xCrew. Dat is gespecialiseerd in het voeren van reclamecampagne op online marktplaatsen in opdracht van klanten. Bol-kenner Jari Klijmij, gespecialiseerd in bol.com, zegt: “In essentie is het hetzelfde product, maar dan een verbeterde versie. Je hebt meer targetingopties en het opzetten van een campagne is versimpeld.” Hij signaleert dat Bol momenteel testen doet met ’Sponsored Brands’. Dat is een reclameoptie die niet primair is bedoeld om meer verkopen te generen, maar om een merk bekender te maken.
Commercieel directeur Emile Valkestijn vult aan: “Steeds meer partijen die verkopen op Bol zien het ook als reclamekanaal. Ik kan niet inschatten hoeveel dat er zijn. Traditionele merken zien Bol en Amazon nog als retailer. Grote partijen als Unilever herkennen de mogelijkheden die deze platformen bieden voor brandingactiviteiten.”
Retailmedia, of: adverteren via bol.com, groeit sinds 2019 gemiddeld met 45 procent per jaar. De omzet uit retailmedia en insights zal tot 2028 nog eens verdubbelen, zo luidt de inschatting. Nooit werd publiek duidelijk hoeveel geld door deze nieuwe afdeling van de marktplaats stroomt. Drie jaar geleden, en dat is het laatst bekende getal, werd enkel bekend dat een kwart van de verkopers bols reclameproducten gebruikt. Emerce’ ruwe inschatting is dat de reclame-omzet van Bol tussen de honderd- en tweehonderd miljoen euro ligt.
emerce
04-09-2024 06:38