Adverteerders wereldwijd geven dit jaar naar verwachting voor het eerst meer dan 1.000 miljard dollar uit aan analoge en digitale reclame.
Volgens marktonderzoeker WARC wordt dit, qua hoogte van de reclamebestedingen, het beste jaar ooit. Gekeken naar de procentuele groei is het het beste jaar sinds de afloop van de coronaperiode.
In het lopende jaar stijgen de uitgaven internationaal met 10,5 procent naar 1,07 miljard dollar. WARC verwacht dat in 2025 7,2 procent wordt en het jaar erna zeven procent.
De reclame-omzet via internetbedrijven groeit dit jaar met veertien procent tot 736 miljard dollar. “Drie bedrijven, te weten Meta, Amazon en Alphabet, vangen zeventig procent van de stijging in mediabestedingen. Opgeteld vangen ze dit jaar 43,6 procent van alle reclame-uitgaven. In 2026 groeit dat tot 46 procent.”
Andere onderzoeken laten zien dat deze zelfde drie bedrijven zeventig procent van alle digitale reclamebestedingen pakken. De Engelse onderzoekers stellen dat dat moment volgend jaar pas wordt bereikt.
De betrekkelijke nieuweling in de reclamepaletten van mediaplanners, retailmedia, vangt dit jaar naar verwachting 14,3 procent van alle mediabestedingen. Dat omvat ook de traditionele analoge vorm van dit reclamekanaal. De digitale variant, zowel in de performance- als brandingvariant, geniet veel interesse omdat het wordt gezien als een aanvulling op of zelfs van dalend tv-bereik onder jongeren.
Foto: Robin Toorians, Unsplash
emerce
23-08-2024 07:45