Consumentenbond: Reisaanbiedingen bijna kloppend

De meeste grote reisaanbieders adverteren nu met reizen die ook écht te boeken zijn voor de aanbiedingsprijs. Dat concludeert de Consumentenbond, die daarover gesprekken over voerde met meerdere reisaanbieders. De Consumentenbond onderzocht in 2023 en 2024 de aanbiedingen van 10 grote reisaanbieders. Bij het laatste onderzoek bleek twee derde van de gecontroleerde aanbiedingen niet te kloppen. Vaak kwamen er nog onvermijdbare kosten bij. Of reizen bleken uitverkocht. Ook golden de gunstigste prijzen meestal alleen bij vertrek vanuit het buitenland, zonder dat dat erbij stond. Het merendeel van de reisaanbieders doet het nu een stuk beter. Zo vermelden ze het bij de aanbiedingsprijs als die alleen geldt bij vertrek vanaf een buitenlands vliegveld. KLM Holidays, Transavia Holidays en TUI nemen verplichte boekingskosten nu in de prijs op. Expedia stopte met adverteren voor Vakantiedeals waarvan de prijs nooit klopte. En The Travel Club adverteert online helemaal niet meer met prijzen. TUI adverteerde eerder met cruises waarbij de eindprijs steeg met honderden en soms zelfs duizenden euro’s. Ook zaten verplichte fooien nog niet in de prijs, terwijl dat volgens de regels wel moet. Inmiddels heeft ook TUI haar website aangepast. Uit een steekproef blijkt dat bij D-reizen en Prijsvrij de aanbiedingsprijs nog steeds vrijwel nooit klopt. De Consumentenbond controleerde bij deze aanbieders samen 30 willekeurige aanbiedingen. Bij 27 daarvan viel de prijs hoger of lager uit, 2 aanbiedingen waren uitverkocht. Na de 1e meting bekeek de Consumentenbond dezelfde aanbiedingen binnen 25 uur nog 4 keer. Een groot deel van de uitverkochte reizen en niet kloppende aanbiedingen bleek gewoon nog op de sites te staan. Ten slotte verandert de aanbiedingsprijs bij een handvol aanbieders nog steeds tijdens het boeken. Dat blijft volgens de bond een hardnekkig probleem.
emerce
22-08-2024 06:57