Google brengt AI Answers in Search naar nieuwe landen, passeert EU

De zoekresultaten bij Google gaan er in zes landen anders uitzien dan men gewend is. Minder blauwe links, meer echte antwoorden. Drie miljard gebruikers krijgen de noviteit onder hun vingertoppen. Europa wordt overgeslagen. Het gaat hier om de introductie van de zogeheten AI Overviews bovenaan de pagina’s met zoekresultaten. Inwoners van het VK, India, Japan, Indonesië, Mexico en Brazilië. Opgeteld zijn dat in potentie 2,8 miljard inwoners van die landen. AI Overviews zijn antwoorden op zoekvragen die worden gegeven door een chatbot. In de VS is die optie sinds afgelopen mei beschikbaar. Opvallend maar niet onverwacht is de afwezigheid van landen uit de Europese Unie. Daar wil Google zijn vingers niet aan branden. De EU heeft juridisch gezien nog geen positie bepaald ten opzichte van de AI’s en het eventuele schending van intellectueel eigendom. De centrale vraag hier is: hebben AI-bedrijven hun modellen getraind met data waarop auteursrecht heerst en mochten ze dat? Google kiest het zekere voor het onzekere en slaat de EU over. Gebruikers van Perplexity AI herkennen de nieuwe interface van Google, want die lijkt op de andere zoekdienst. Perplexity is bezig searchdeals te sluiten met grote internationale uitgevers. Die technologie vervangt die van Google en geeft lezers van bijvoorbeeld Time, Der Spiegel en Fortune antwoorden op zoekvragen op de site. Perplexity en de uitgevers delen inkomsten uit aanpalende reclameuitingen. AI Overviews zijn niet meer experimenteel bij Google, maar zeker geen gefundenes Fressen. In de vroege fase van de Amerikaanse uitrol waren de chatbotantwoorden te vinden in zeker acht van de tien gevallen. Na wat incidenten rondom de kwaliteit van antwoorden ligt dat percentage nu rond de vijftien procent. Een demo van AI Overviews:
emerce
20-08-2024 06:01