‘Slimme AI-agents nemen rol zoekmachines en marktplaatsen over’

Een kwart van de online aankopen wordt in 2030 niet door mensen gedaan, maar door AI-agenten. Dit soort persoonlijke butlers, of digitale vertegenwoordigers, zet ook de online reclamewereld op zijn kop. Naarmate nieuwe, slimme technologie met onze levens verweven raakt zal deze ook simpele dagelijkse taken van ons gaan overnemen. Het uitbesteden van digitale klusjes gaat eerst met kleine stapjes, maar zodra de machine zijn vermogen en nut bewijst krijgt hij meer taken aanbesteed. AI-agents bestaan al, maar vertoeven vooralsnog in de wereld van softwareontwikkelaars. Het onderzoeksteam van investeerder ARK Invest stelt dat in een nieuw rapport waarin het kijkt naar ‘AI als besturingssysteem van het leven van een consument’. E-commerceomgevingen krijgen, net als mensen, een AI-gezicht. Dat kan een virtuele assistent zijn van bijvoorbeeld Shopify met daar tegenover de butler van de belangstellende koper. Deze is gevoed met het smaakprofiel van de klant. Zo’n butler kan simultaan meerdere winkels en platformen bezoeken om een koopopdracht uit te voeren. Het menselijke zoek-, klik- en leeswerk wordt dan overbodig. Dat gaat naar de mening van de onderzoekers ten koste van zoekmachines, marktplaatsen en informerende websites. In een omgeving van geautomatiseerd zoeken en kopen verandert de rol van reclame ook. “Reclame-opties dalen significant. Volgens ons ontstaan er twee vormen van reclame: retrieval-based ads en active intent-generation ads.” De eerste is online reclame die we nu kennen. De tweede is een soort lead generation richting AI-bots waarbij of de bot of de consument uiteindelijk beslist. De voorselectie vindt aan de poort plaats door de machine, bijvoorbeeld een AI-interface op iemands smartphone. Op grond van historische adoptiecurves van nieuwe hardware stellen de ARK-onderzoekers dat rond de volgende wisseling van het decennium negentig procent van de mensen AI-hardware heeft. Foto: Web Summit (cc)
emerce
08-07-2024 08:38