Bol verfijnt reclameproducten en -rapportages

Bol.com voegt twee nieuwe typen rapportages toe aan het API-dashboard van zijn reclameproducten. Adverteerders kunnen nauwkeuriger het rendement berekenen van hun reclamebudget. De twee nieuwe rapportages gaan over attributie en biedingen. Dat houdt in: welke rol speelt een reclamevertoning in het aankoopproces dat iemand op Bol doorloopt. Attributie gaat simpel gezegd over het nut van reclame voor de adverteerder. Het biedingenrapport zegt iets over hoe vaak en effectief een adverteerder een reclamepositie probeerde te kopen op bol.com en hoeveel uitingen en kliks dat opleverde. In de marketing- en reclamewereld zijn dit twee onmisbare databronnen om de effectiviteit van een campagne te kunnen berekenen. Het zegt iets over het bereik en het bewezen nut van een campagne en de prijs die men daarvoor betaalt. Een jaar geleden maakte AholdDelhaize de reclame-activiteiten van Bol een strategische prioriteit. Het is een significante bron van inkomsten aan het worden die te weinig aandacht kreeg. Adverteerders zoeken het liefst naar grote, effectieve platformen om makkelijk een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Bol is het enige echt grote Nederlandse platform dat deze rol nog kan vervullen. Retailmedia, zoals het exploiteren van reclameruimte op e-commercesites heet, is een schaalbaar gebied waarvan hoge winstmarges mogen worden verwacht. Bij Amazon zou Advertising een brutomarge hebben tussen de zeventig en negentig procent. Bij bol.com gaat het voorlopig om performance advertising, al wil het merkadverteerders wel beter kunnen bedienen. In deze zomerse weken zet Bol zijn pakweg twintigduizend adverteerders over op een nieuwe versie van de Advertising API. Het grote verschil tussen API v10 en v11 is dat de nieuwe versie fijnmaziger is. Qua features komt hij helemaal in lijn met het online dashboard van het reclameportal op bol.com zelf. Foto: Carlos Muza, Unsplash
emerce
04-07-2024 11:55