NY Times stopt gratis podcasts achter betaalmuur

De Amerikaanse krant NY Times gaat zijn populairste podcasttitels deels of helemaal achter de betaalmuur stoppen. Daarmee wil de krant meer mensen en andere gebruikersgroepen ertoe verleiden een abonnement te nemen bij de krant. Met welke frequentie een titel al dan niet achter de betaalmuur publiceert is nog onderhevig aan discussie, weet de Wall Street Journal. De krant van Jeff Bezos weet nog niet of er een apart abonnement komt voor podcasts of dat de audioproducties onderdeel worden van het reguliere krantenabonnement. Helemaal als een verrassing komt deze ontwikkeling niet. Eind vorig jaar werd al duidelijk dat de NY Times een eigen, nieuwe audio-app had ontwikkeld. Testers kregen een brede waaier audioproducten voorgeschoteld die varieert van podcasts en journalistieke documentaires tot voorgelezen krantenverhalen. Het gaat om producties van de Times zelfs alsmede die van een handvol partneruitgevers. Een jaar geleden maakte de NY Times reeds een ander populair gratis onderdeel van zijn portfolio betaald. Negentien van de vijftig e-mailnieuwsbrieven werden toen alleen nog toegankelijk voor betalende abonnees. Uitgeefbedrijf NY Times realiseerde in het eerste kwartaal van 2024 een reclame-omzet van 104 miljoen dollar. Meer dan de helft daarvan 61 procent daarvan komt uit digitale reclame. Een jaar eerder was dat 58 procent. Foto: Christopher Cook (cc)
emerce
02-07-2024 09:50