Albert Heijn zet volgende stappen in Generative AI

Albert Heijn introduceert tijdens de Food & Tech week de AH-app: Scan & Kook. Door een foto te maken van ingrediënten krijgen klanten gepersonaliseerde recepten die ze eenvoudig op hun boodschappenlijst kunnen zetten. Dit is een van toepassingen van Generative AI (Gen AI) die Albert Heijn zelf heeft gebouwd. De retailer doet naar eigen zeggen veel om voedselverspilling tegen te gaan. In 2030 wil de supermarktketen voedselverspilling met de helft hebben verminderd ten opzichte van 2016. Door bijvoorbeeld zo scherp mogelijke voorraad- en verkoopvoorspellingen. Daarnaast wordt ook flink ingezet op dynamisch afprijzen waarbij producten die bijna over de datum zijn tegen een gereduceerde prijs worden aangeboden. Nu komt daar een app bij. Klanten krijgen na het nemen van een foto van een product in de koelkast of in de winkel een recept dat ze met deze ingrediënten kunnen maken. De technologie in de AH-app, die dit jaar nog verder wordt ontwikkeld, zet de ingrediënten met één klik om naar lekkere gepersonaliseerde Allerhande recepten. Albert Heijn helpt hiermee klanten met suggesties en lekkere recepten, waarbij doormiddel van innovaties op techgebied slim gebruik wordt gemaakt om geen voedsel te verspillen. Ook start het bedrijf deze week met winkel-specifieke-assortimentsschetsen die tot stand zijn gekomen door middel van AI. In alle 1268 winkels wordt het assortiment, om te beginnen bij het sapschap, aangepast naar de specifieke wensen van de klant en de hoeveelheid verkopen. Door op winkelniveau hierop in te spelen, wordt de beschikbaarheid verhoogd, derving gereduceerd en kan Albert Heijn nog beter inspelen op de wensen van klanten. Daarnaast neemt de toepassing van Gen AI ook een vlucht bij het bedrijf. Zo implementeerde Albert Heijn bijvoorbeeld het winnende AH Hackathon idee van vorig jaar; een chatbot op het intranet om collega’s realtime – in verschillende talen – te helpen met vragen.
emerce
17-06-2024 13:59