Digital agencies zien omzet per werknemer stijgen

Digitale creatieve en marketingbureaus wisten hun omzet per medewerker in het eerste kwartaal te doen groeien met 4,3 procent. Bureaus sturen dit jaar meer op productiviteit en efficiënter werken. De omzet per fte, want is waarnaar is gekeken, steeg met bijna vierduizend euro tot 116.192 euro. Dat blijkt uit het Agencies Benchmark Report van Simplicate. Dat is een bedrijf dat software levert voor projectmanagement. Het rapport baseert zich op generieke data van ruim vijfhonderd agencies in Nederland met vijf tot 110 fte. Deze resultaten sluiten aan bij de groeidoelstellingen van de bureaus. In een eerder onderzoek naar de marktontwikkelingen gaf 92 procent van de bureaus al aan dat ze in 2024 meer bezig zijn met het verbeteren van hun projectresultaten dan een jaar geleden. Dat is mede vanwege het feit dat de marges meer onder druk staan door de recessie en toenemende personeelskosten, anderzijds ook omdat nieuwe technologie het werk efficiënter maakt. “Creative agencies behalen gemiddeld de hoogste omzet per fte. Dat is opvallend. Hun productiviteit is gelijk aan online marketingbureaus en het verschil in uurtarieven is minimaal. Creative agencies zijn daarmee het beste in staat om hun gewerkte uren op factuur te krijgen. De top twintig procent van dit onderzoek haalt een gemiddelde omzet van 147.521 euro per fte. Dat is onder andere verklaarbaar doordat ze vijftien procent productiever zijn dan het gemiddelde van de markt.” De top twintig procent van de onderzochte bureaus uit dit onderzoek behaalt een productiviteit van zeventig procent. Dat is gelijk aan de minimale norm van andere zakelijke dienstverleners, zoals accountants, consultancybureaus en architecten. Een ander onderzoek dat vorige week verscheen, werpt een blik op het aantal medewerkers bij digitale bureaus. Joost Hoogstrate van E-commercemanagers.com: “54 procent van de 166 onderzochte digitale marketingbureaus hadden in april 2024 minder werknemers dan in mei 2023. Gemiddeld had deze groep bijna elf procent minder mensen aan het werk. Daar staat tegenover dat 46 procent van de bureaus wel zijn gegroeid met gemiddeld twaalf procent.” Foto: charlesdeluvio, Unsplash
emerce
21-05-2024 08:35