Retailmedia is en blijft peanuts bij MediaMarkt

MediaMarkt breidt de mogelijkheden voor retailmedia in zijn winkels aanzienlijk uit. Toch blijft het als inkomstenstroom peanuts, nu en in de komende paar jaar. Een jaar geleden bestempelde MediaMarkt retailmedia en zijn marketplace nog tot strategische prioriteit. Bij de publicatie van de kwartaalcijfers gisteren werd duidelijk wat die nieuwe activiteiten gaan bijdragen in de boekhouding. Retailmedia is het verschijnsel waarbij een winkel ruimte op zijn fysieke en digitale vloer inruimt om commerciële boodschappen van partners en andere adverteerders kwijt te kunnen. In Nederland gaat hier een kleine 200 miljoen euro in om, schatten we ruwweg in. Elektronicafabrikanten kunnen bij MediaMarkt tegenwoordig bijvoorbeeld hun producten extra belichten, informatie krijgen over online klantgedrag en uitgebreidere productbeschrijvingen geven, bijvoorbeeld in de vorm van video’s. Dat gaat allemaal tegen betaling. Binnenkort komen er digitale schermen in de winkels en in de buitenruimtes rondom die winkels waar deze adverteerders aan de slag kunnen. Aan financieel analisten toonde moederbedrijf CECONOMY gisteren deze dia over retailmedia. Vanuit het perspectief van een uitgever klinkt dit professioneel. Maar diezelfde analisten zagen ook hoeveel CECONOMY hiermee verdient, nu en in de toekomst. Dat zal niet bijster veel indruk maken. De omzet uit retailmedia ligt vermoedelijk ergens in de twintig à dertig miljoen euro dit jaar. Onderste regel: Beleggers zullen eerder kijken naar de tweede regel uit bovenstaande dia. Die geeft aan hoeveel online e-commerceomzet MediaMarkt en Saturn doen. Dat ligt op 22,9 procent van de concernomzet, oftewel: 1,2 miljard. Dat is 8,8 procent meer dan een jaar geleden. Het online kanaal toont hogere groei dan de hele groep. Daar ligt het groeipercentage op 6,5 procent. Onder de streep blijft er 253 miljoen euro winst (ebit) over voor het eerste kwartaal. MediaMarkt stelt zijn site en app in een groeiend aantal landen open voor externe verkopers. Sinds kort kunnen ook in Nederland externe winkeliers en fabrikanten hun spulletjes tegen betaling in de schappen leggen. Meer landen zullen nog volgen. Hoeveel de Duitsers met deze activiteiten verdienen, houden ze voor zich. Het ligt, zo schatten we, ergens tussen de 200 en 250 miljoen euro. In abstracte termen ziet de ontwikkeling van deze tak van sport er zo uit:
emerce
16-05-2024 14:52