Platformbusiness About You nadert die van Zalando

De platformactiviteiten van About You groeiden afgelopen jaar bijna twee jaar sneller dan die van Zalando. Opgeteld deden ze samen een kwart miljard euro aan B2B-omzet op dit front. Bedrijven als Zalando en About You hebben naast hun reguliere winkelpui ook een minder bekende kant, het B2B-segment. Beiden stellen hun dienstenpallet tegen betaling ter beschikking aan externe retailers. Zodoende hoeven zij niet zelf marketing- en fulfillmentdiensten op te zetten, maar liften ze mee op het internationale bereik van deze leveranciers. Vorige week publiceerde zowel About You als Zalando de financiële cijfers over het recente kwartaal. Een kleine duik in de cijfers verraadt twee tempo’s waarin de partijen hun platformbusiness zien groeien. Zalando is qua omzet nog wel de grootste. Onder de B2B-activiteiten vallen: fulfillment- en marketingdiensten (ZMS en Highsnobiety) en software (Tradebyte). Zalando organiseerde enkele weken geleden een event waar het een strategie-update gaf aan de financiële markt. De boodschap: we bouwen een ecosysteem voor e-commerce. Makkelijk gezegd houdt dat in, dat ze niet alleen zelf maar zeker ook anderen willen helpen e-commerce te bedrijven. Zalando speelt daarbij dan een faciliterende rol. Het is niet de verkoper, maar eerder een marktmeester of aannemer. Het laatste kwartaalbericht was uitermate mager qua rapportage over de strategisch cruciale B2B-tak. In de earningscall kreeg het onderwerp exact 1:30 minuten aandacht. In de bijbehorende dia-presentatie stond één afbeelding: Tegenover de 215 miljoen euro van Zalando (+13,4%) ib een kwartaal staat 189 miljoen euro (+115%) van About Yo’s B2B-tak in het afgelopen jaar. Daaronder valt Tech, Media/Marketing en Enabling. Dat is conceptueel hetzelfde als wat landgenoot Zalando levert. De B2B-activiteiten zijn goed voor een klein tien procent van de groepsomzet, die 2,3 miljard bedroeg in Q1. Afgelopen zomer splitste de leiding van About You (dat voortkwam uit OTTO Group) het onderdeel Tech af naar een aparte b.v. Zodoende kan het die tak met concentratie en een eigen ondernemende verantwoordelijkheid doorontwikkelen. Het laatste kwartaalbericht schetst hoe de handel via deze afgesplitste tak, SCAYLE genaamd, zich ontwikkelde. Het gaat hier om consumentenomzet gerealiseerd door ruim tweehonderd SCAYLE-klanten als Babymarkt, Van Haren en Mister Spex. De SCAYLE-omzet ligt op jaarbasis rond de 47 miljoen euro. Dat omzet niet de activiteiten Media/Marketing en Enabling. In Nederland is bol.com de grootste met een platformstrategie. Bijna tweederde van de handelsomzet is afkomstig van zijn ruim vijftigduizend aangesloten externe verkopers. Ongeveer een kwart van hen gebruikt ook de marketingdiensten. Eigenaar Ahold Delhaize rapporteert geen cijfers meer die specifiek zijn voor bol. Foto: Giuseppe Milo (cc)
emerce
15-05-2024 06:17