Protest Engelse uitgevers tegen Apples nieuwe reclameblocker

Engelse uitgevers vrezen honderden miljoenen euro’s reclamegeld mis te lopen als Apple binnenkort iOS updatet. De nieuwe versie van het OS bevat  vermoedelijk een radicale adblocker. De zorgen daarover hebben de honderden bedrijven bij monde van hun belangenbehartiger News Media Association afgelopen vrijdag aan Apple overgebracht. Dat bericht de Financial Times, die inzage had in de brief. Het ongemak gaat over een nieuwe feature in Apples iOS18. Dat is het besturingssysteem voor iPhones, die in het VK een marktaandeel hebben van 52 procent. ‘Web Eraser’, zoals de feature heet, stelt de gebruiker in staat om selectief blokken informatie van een website te weren. De iPhone-eigenaar krijgt die blokken niet meer te zien totdat hij de blokkade ongedaan maakt. De uitgevers vrezen dat consumenten die iOS-functie gaan gebruiken om reclame weg te poetsen. Overigens heeft Apple hierover nog niets naar buiten gebracht. Adverteerders gaven vorig jaar 34 miljard euro uit aan online reclame in het Verenigd Koninkrijk. Het merendeel daarvan, 56 procent, ging naar mobiele reclame. Foto: Yukiko Matsuoka (cc)
emerce
14-05-2024 07:45