AliExpress: verlies verdubbelt, klanten verheugd

Door scherpe focus op de logistiek, krijgen klanten van AliExpress hun pakketjes veel sneller. De investeringen daarvoor drukken het resultaat echter behoorlijk. Alibaba Group zet door, want ziet de Chinese concurrentie aanzwellen. AliExpress, en de andere internationale marktplaatsen van Alibaba Group, leveren zeventig procent van de orders tegenwoordig binnen vijf dagen na bestelling. Dat komt door de nauwere samenwerking met zusterbedrijf Cainiao, een internationaal logistiek concern. Het aantal bestellingen nam met twintig procent toe. Die belofte om snel te leveren, aan klanten zichtbaar gemaakt met het Choice-‘certificaat’, geeft de omzet in het eerste kwartaal van 2024 een stevige duw. De verkopen bij de divisie Alibaba International Digital Commerce Group groeiden met 56 procent tot 2,9 miljard euro. De logistieke investeringen drukken het resultaat onder de streep wel. Het verlies (ebita) verdubbelde tot een half miljard euro. Alibaba Group ziet de buitenlandse concurrentie van landgenoten als JD, Temu en Shein groeien en blijft investeren in buitenlandse logistiek. De nadruk ligt daar zo sterk op, zo laat het vandaag weten bij de publicatie van de kwartaalcijfers, dat de geplande beursgang van Cainiao is afgeblazen. Als onderdeel van de Alibaba-groep kan men efficiënter integreren met AliExpress en andere buitenlandse labels. Afgelopen kwartaal werd de Choice-leveringsbelofte van snelle levering (binnen vijf of tien dagen) uitgerold naar veertien nieuwe landen. Alibaba International Digital Commerce Group is goed voor tien procent van de totale omzet van Alibaba Group. Het moederbedrijf heeft in het afgelopen kwartaal een hogere omzet behaald, terwijl de winst daalde. Alibaba behaalde in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een 7 procent hogere omzet op jaarbasis van 222 miljard Chinese yuan, ofwel 30,7 miljard dollar. De operationele winst daalde op jaarbasis met 3 procent tot 14,8 miljard yuan of ruim 2 miljard dollar.
emerce
14-05-2024 13:43