E-commerce Nike krimpt 4 procent eind 2023

De digitale verkopen van Nike wereldwijd daalden met vier procent in de laatste drie maanden van 2023. In Europa met tien procent, in China met dertien procent. Nike steekt de hand in eigen boezem. De producten zijn niet innovatief genoeg en de merkmarketing is niet fel en onderscheidend genoeg. De leiding belooft dat de veranderen, maar heeft daar wel tijd voor nodig. Digitale handel blijkt ook niet zo zaligmakend als het lijkt, want Nike komt erachter dat het zijn retailpartners niet mag verwaarlozen. Zij zijn eveneens uitdragers van het merk en de gepercipieerde beleving daarvan. Bovendien vormen ze een kanaal dat de markt op zich groter kan maken. Werk aan de winkel voor CEO John Donahoe dus, zo legde hij eind vorige week uit aan financieel analisten. Hij presenteerde toen de kwartaalcijfers. De verkoop via de eigen fysieke winkels steeg met zes procent, Wholesale met drie procent en Digital kromp met vier procent. De concernomzet steeg met twee procent naar 12,4 miljard dollar. De brutomarge op alle sportartikelen en diensten bedroeg 45 procent. Netto schreef met 1,2 miljard dollar winst, vijf procent minder dan het jaar ervoor. Nike paait beleggers met een dividend van 562 miljoen dollar, zes procent meer dan een jaar eerder. Foto: David Hall (cc)
emerce
26-03-2024 08:55