App-agency Pinch lanceert AI-label rondom fotografie

Appbouwer Pinch en fotografiebureau Photo Republic lanceren gezamenlijk een nieuw label onder de naam Mesmiro. Deze zogeheten AI-studio genereert fotografie voor websites, magazines en advertentiecampagnes. ‘Sneller en voordeliger en toch erg professioneel’. Dat klinkt door in de uitleg van Tim Klein Haneveld van Pinch. “Wat begon als hobby met een ontploft Insta-account van onze CTO en AI-specialist Roeland Weve werd al snel een serieus project. Zeker toen onze designer Fleur Strike en fotograaf Bibi Neuray het potentieel herkenden en aan de slag gingen, dienden zonder enige vorm van marketing, de eerste klanten zich al aan. Het sloeg aan.“ Vandaag maken ze de lancering bekend van het label Mesmiro. Nu nog een project, maar binnen afzienbare tijd wordt het een apart bedrijf. Digitale ontwerpers en bouwers maken veel gebruik van fotografie bij de vormgeving van hun werk. Het is vaak de klant die dat levert, bijvoorbeeld een energiebedrijf, telecomaanbieder, zorginstelling of retailorganisaties. De behoefte aan nieuw beeld kan acuut zijn door verandering van de actualiteit. In de huidige situatie moet dan een fotograaf naar een locatie, vervolgens gaan nabewerken en zijn werk voorleggen voor acceptatie. Klein Haneveld: “AI versimpelt dat proces aanmerkelijk. Met specialistische prompts kom je al ver en fotograaf Bibi Neuray kijkt er vervolgens naar met haar specialistische blik.” Na de briefing levert Mesmiro binnen 24 uur standaard drie varianten beeld met daarna nog de optie tot een feedbackronde. Het intellectueel eigendom van het gegenereerde beeld komt in handen van de opdrachtgever. Dit soort activiteiten zijn illustratief voor de wijze waarop AI doordringt in het productieproces van de creatieve en media-industrie. McKinsey, bijvoorbeeld, denkt dat 70 procent van werknemers de helft van zijn taken kan laten automatiseren. Zeker marketeers moeten hun borst nat maken, aldus het adviesbureau.
emerce
13-02-2024 06:32