‘Nederlander koopt steeds vaker online tweedehands kleding’

Sinds de coronapiek dalen de omzetcijfers bij webwinkels, maar handelsplatformen voor tweedehandskleding vormen een uitzondering. Een nieuw onderzoek van pakketvervoerder DPD bevestigt nog eens dat het winkelgedrag van de Europese consument aan het veranderen is. Tweedehandsshoppen hoort daarbij. Inspiratie opdoen en rechtstreeks kopen via sociale netwerken is een groeiende trend: 53 procent van de Nederlandse ondervraagden zegt dit te doen. Het gebruik van C2C-platforms is in 2023 in Nederland en Europa ondanks de afname van online winkelen nog steeds erg hoog. Zevenenzeventig procent van de Nederlandse shoppers kocht of verkocht in 2023 via C2C-platformen. Daarmee ligt Nederland voor op Italië (66%), Engeland (74%), Duitsland (73%) en Frankrijk (75%). “Een steeds groter deel van de Nederlandse regelmatige shoppers zegt meer tweedehands producten te kopen vanwege inflatie maar ook om wat extra geld te verdienen. Slechts 31 procent van de Nederlandse e-shopper vindt het belangrijk bij te dragen aan een meer duurzame economie. Hierin loopt Nederland nog ver achter op andere landen, waarbij dat bewustzijn groter is. In Frankrijk is dat bijvoorbeeld 42 procent, in Duitsland 38 procent. Twaalf procent van het Nederlandse digitaal winkelend publiek retourneerde zijn meest recent aankoop, aldus het onderzoek van het dochterbedrijf van het Franse Geopost. DPD opende in december 2023 zijn 100.000ste pakketpunt. Dat bevinden zich in winkels van derde partijen, maar ook bij particulieren die hun hal of schuur gebruiken als uitgiftepunt. In Nederland heeft DPD nu meer dan 1.850 pakketpunten en -automaten en streeft in 2024 naar 2.500.
emerce
12-02-2024 06:28